webForumDet fria alternativet

Komponentbaserad programmering

15 svar · 494 visningar · startad av Lukaspojken

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 318 inlägg

Jag tänkte bara säga att programmerare är riktigt dåliga på detta i övrigt...vi uppfinner hjulet kontinuerligen på nytt...istället för att förbättra komponenter...så gör vi om de från början...jag tycker att vi bör bli bättre på att återanvända kod och optimera den...jag tror generellt att detta är det som dagens programmerare tjänar pengar på...en enkelt komponentbaserad synsätt skulle kunna innebära att många programmerare skulle förlora sin jobb...hur ser ni på detta?

Jag ser det framför mig...massa komponenter...och man diskuterar med kunden vilka hon vill ha...och dagen efter har man alla komponenter ihop pusslade...det som återstår är layouten...

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Kan bara säga att dom flesta som använder ASP har missat totalt vad det handlar om, det gjorde jag också ifrån början :)

ASP är till för presentationslagret, DVS visa data som hämtats via komponenter eller dylikt.

Dom flesta gör all kod om och om igen på alla sidor, när dom skulle kunna lägga upp funktioner i komponenter och återanvända på alla sidor och på andra servrar... du snabbar upp kodningen rejält.

Det kräver visserligen lite mer förarbete, men när du har gjort färdigt din komponent (eller scriptlet) så får du snabbt lön för mödan... :)

Mvh, Vide

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 17 maj 2001]

Jag tycker att det gäller mer än bara asp biten...kunskapsbevaring inom programmeringen verkar inte så bra...visst sker den i viss mån men inte på ett strukturerat sätt samt i en ganska statisk utvecklingsform...om vi tex tar asp som exempel så skriver folk ett script men delar ut detta script till andra, sen ligger det där utan förbättringar i många fall...

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Beror ju iof på i vilket stadie man befinner sig, är man inte så duktig så är det ju bra om man bygger koden från början så man lär sig.

Sen självklart ska man se till att fylla sin "scriptdatabas" med massor som man bara vid ett senare tillfälle bara behöver klippa och klistra från.

Typ:

Kunden behöver ett loginscript...

Men skickar in en include i aktuell fil och vipps så använder man ett gamal loginscirpt osv osv.

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Är det någon som använder en strukturerad scriptdatabas där man på ett enkelt sätt kan lyfta ut komponenter?

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Vad menar du med "lyfta ut"?

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Att man på ett enkelt sätt kan pussla med komponenterna...man bestämmer sig för vilka komponenter som ska ingå och integrationen av dessa kräver i princip ingen extra kod...

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Håller på att försöka styra upp det åt det hållet...

För att slippa uppfinna hjulet två ggr!

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

ASP i sig är ju inget vidare bra på den typen av "komponentprogrammering" du verkar eftersträva. Det kommer i viss mån bli bättre med ASP.Net

Man kan ju iof. arbeta med objekt i ASP, men det är svårt att genralisera detta till användbara objekt till andra applikationer. Skapar man kompilerade komponenter lever det mer upp till komponentbaserad programmering, men det är ju en mycket liten del av ASP programmerare som arbetar med kompilerade komponenter, dels för att komponenterna måste installeras, dels för att man ofta klarar uppgiften ändå.

Håller med vide om att i presentationslagret, så har komponentbaserad programmering ingen nyckelroll, däremot i det underliggande funktions/logik lagret är det aktuellt, och bör användas.

/T

------------------
This is what the KLF is about

Hur menar du att de måste installeras? Varför måste man det?

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

när man tillverkar komponenter måsta man installera dess dll fil på servern

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Men är inte det vissa speciellbyggda objekt etc som kräver det...

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

när man pratar "komponent baserad" lösning med ASP så menar man i första hand ActiveX- DLLer, dvs komponenter oftast kodade i VB (VisualBasic) och sedan kompilerade till DLLer.

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

...det ser jag som avancerade komponenter...komponenter är strukturerade script som tex ett inloggningsscript...det ser jag som en komponent...

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

well, det är det inte. :P

deet du pratar om låter som ett script library.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

metakomponenter kan jag sträcka mig till...:) går det att göra en enkel pusslingsmetodik för metakomponenter?

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb