webForumDet fria alternativet

Request.Querystring?

6 svar · 382 visningar · startad av ejick

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Hej,

jag har en sidan där man har möjlighet att administrera över vissa saker, problemet är att jag nu skall effektivisera den lite och undrar hur jag kan göra..

När man har loggat in hamnar man i "admin.asp?action=inloggad"

Då har man en meny med de möjligheter man har att välja på. Skall man t.ex. skriva en nyhet skall man komma till:
admin.asp?action=inloggad&nyheter

hur skriver jag för att få det så, samtidigt som jag har med sessionen att man är inloggad??

Så här är det nu:

..
If Request.QueryString("action") = "inloggad" AND Session("admin") = "true" Then
%>
<a href="admin.asp?action=inloggad&nyheter">Nyheter</a>
<%
End If

If Request.Querystring("action") = "inloggad&nyheter" Then
%>
skriv en nyhet...
<%
End If
%>

Det känns inte som om detta är rätta metoden.. Någon som har ett knep som är säkert?
%>

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

En session är inte något som du måste skicka via querystring, den finns med användaren ändå. Den som validerar en inloggad användare via querystrings bör nog se över sin säkerhet en aning innan det händer något tråkigt.

Det verkar ologiskt att skicka med action="inloggad" till varje sida? Vad tjänar det till när man ända kollar session("admin") ? Vad är det för specifikt material som visas när action = inloggad?

Ahh okej. Nja, det är ju en del av en admin-sida och via querystringen inloggad har man möjlighet att redigera nyheterna.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Låter som ett konstigt upplägg, tycker jag. Men jag kanske missar helheten.

Hur får action innehållet "inloggad" och varför just ordet inloggad? Det vet man ju redan genom att kika i session..

tstoneMedlem sedan apr. 2001101 inlägg

Jag vet inte riktigt hur du har lagt upp "strukturen" för inloggningen...jag brukar göra följande:

Inloggning mot en datatabell som innehåller användare, lösenord och "accessnivå" i sifferformat ex.:

UserID Username Password Loginacc
1 Nicklas xp345ZZ 4
2 Bernt dsw32AA 1

Vid inloggningen söker sidan mot tabellen och ger sessionsvariabeln MM_Username värdet ex. Nicklas och sedan tilldelas en sessionsvariabel MM_Loginacc siffran 4.

Härefter skyddas sidorna via en enkel kod som kontrollerar att sessionsvariabeln MM_Username INTE är tom och därefter kontrolleras att "rätt" användarnivå finns hos användaren.

Detta gör att jag kan "vidarebefodra" varje användare till "rätt" sida som innehåller den information som krävs.

Detta sätt att arbeta har jag inte kommit på själv, det är Dreamweavers sätt att lösa inloggningen... vill du ha exempel så säg!

:D Good Luck! /Nicklas

Jo det är sant, det kan ju vara lite överdriven information.. Det är ju bara ett snutt från ett script jag har laddat hem så det kan vara anledningen till oron :)

tstone:
Ditt exempel verkar vara intressangt. Skulle gärna se lite mer av det. Jag markerar tråden som löst då jag, trots min luddiga fråga har fått nödvändig information som krävdes för att lösa uppgiften.

Tack!

tstoneMedlem sedan apr. 2001101 inlägg

Hajj - jag har snabbt satt ihop ett exempel (en komplett "site") med databas, koppling, asp-sidor.

Alltsammans ligger i en zipfil...

:D Nicklas

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)