webForumDet fria alternativet

Feltyp, fattar inte vad felet är!?

ASP

6 svar · 278 visningar · startad av jvc_man

Medlem sedan okt. 2003165 inlägg
Frågan#1

Följande feltyp kommer upp IBLAND, jätte konstigt, ibland funkar allt och ibland kommer denna upp....

Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]Allmänt fel Det går inte att öppna registernyckeln 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x850 Thread 0x5b0 DBC 0x18a4ffc Jet'.
/anslut.asp, line 2

Vad kan felet vara?

Mvh Björn M

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

det kan bero på flera saker

kolla in svaren vid denna sökning

http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=420574&sortby=lastpost&sortorder=descending

mv icaaq

edit. ett tips är ju att kolla så att du stänger din databaskoppling på varje sida

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Kolla så att du inte har databasen öppen i Access och så att sökvägen är korrekt (testa att ta bort .mdb efter databasnamnet om du har det och testa att lägga till om du inte har det).

Visa gärna lite kod också. :)

Tjena!

Väldigt skumt, en error kommer upp med felmeddelande m.m., om man då klickar på "uppdatera" så laddas sidan om och funkar... =/

Felet sägs ju vara på denna rad:

<% Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq= " & Server.MapPath("db.mdb") & "; %>

Men som jag sade, de funkar emellanåt... ??

Ska se imorgon bitti om jag finner något fel i koden, förmodligen så finns där ju något litet fel, dock tror jag att jag stänger den överallt...

Mvh

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Man kan ju alltid prova att byta till OLEDB-drivrutinen.

Connect.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.mappath("db.mdb")

Se https://www.connectionstrings.com .

Mvh

Tack, skall testa!
Mvh

Verkar väldigt konstigt, hela sammanhanget att det funkade emellanåt, så skrev om allting på ett annerlunda sätt istället, och nu funkar det!

Tack för hjälpen dock!

Mvh

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)