webForumDet fria alternativet

ASP eller CGI

10 svar · 201 visningar · startad av Lukaspojken

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

Jag programmerade i höstas i Perl/CGi och gillade det språket lite...men jag fick höra att det inte var så säkert...hur ligger det med säkerhetsbiten på asp fronten...är det lätt att hacka sig in på asp sidor...hur gör man i så fall...:) Hur kan man undvika att någon lyckas hacka sig på siten utan användarnamn och lösenord?

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Den största delen av säkerheten ligger ju på servern... Har den fel rättigheter/protokoll osv så är det givetvis lätt att hacka sig in. Annars kan man göra asp näst intill vattentätt. Det finns alltid nån galning som klarar sig komma igenom men det vill till att du får en sån stor sida så folk med den kompetensen vill ödsla tid på att hacka den :P

------------------
O Yeah!
I wouldn't if I couldn't

Jag tror man kunde ganska lätt läsa perl-koden...kan man göra det i asp? Kan man använda sig av linux-textbaserade browser på något sätt där?

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Man kan skriva koderna såpass säkra så att man inte bryter sig igenom så lätt nej. Och eftersom man ofta har koderna i seperata filer med säkerhetsscript på dom så blir det väldigt säkert.

Svar: Asp är väldigt säkert... Men det beror på hur man kodar det.

------------------
O Yeah!
I wouldn't if I couldn't

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Säkerheten på en webserver beror inte så mycket på "språket" du skapar applikationen i, utan mer vilken plattform och scriptmetod du använder.

Om du vill kan du använda Perlscript när du programmerar i ASP.

/T

------------------
This is what the KLF is about

Kan man använda perl i asp...:) hur gör man det...fasen vad kul...

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Inte språket perl, utan perlscript...

Det enda du måste göra är att påvarje sidan säga till vilket språk du använder (eller ställa in det i IIS).

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Rätta mig om jag har fel, men måste man inte installera komponenter på servern för att kunna progga i Perl-script? Typ ActivePerl eller nåt :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Fame is a bitch, man [Brad Pitt - Fight Club] --

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Lyssna på Spin, han kan det där... ;)

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

jeppselidoo.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jo, man måste installera Perl stödet.

det finns på
www.activestate.com

Och är lätt att installera.

Det är fullt möjligt att skapa EN sida med både VB script, Javascript och Perlscript. Är dock inget att rekommendera, för det blir en massa "contextswitshning"

/T

------------------
This is what the KLF is about

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)