active directory kanske
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
11 svar · 219 visningar · startad av hawkman
Hej,
Finns det nåt sätt att hämta en fil som ligger på servern utanför www-rooten och visa den? Jag har en fil (pdf) som ligger i en katalog d:\data på servern.
Jag har en sida som kollar om användaren har rätt rättigheter för att kolla sidan och om filen finns i katalogen. Problemet är att jag nu vill hämta sidan och skicka den till användaren. Kan detta göras på ett smidigt sätt?
active directory kanske
------------------
Jag märkte att en vanlig include-sats fungerar utmärkt
Hej,
Lukaspojken, hur skriver du då? Jag måste ju nå typ d:\filer\minfil.pdf?
Erka, har du någon kodsnutt? :)
/Håkan
det är ingen kod, det är något du fixar till win windows. 2k tror jag krävs och då automatiska iis5
------------------
Yep, har Win2k... Har du nåt tips på var jag kan leta vidare?
Varför har man annat os när man sysslar med asp?
------------------
O Yeah!
I wouldn't if I couldn't
...märkte att det inte var så enkelt ändå...det fungerade bara om man använde samma webhotell...
Active Directory är väll enbart använtbart när man har en egen server som man kan pilla på. Då kan man tex göra ett directoy som ska kommas åt via wwwroot/webben fast med filer från lite varstanns på datorn...
------------------
hawkman, det du får göra är att hämta filen med binaryRead och sedan skicka den till klienten med binaryWrite: http://www.devguru.com/Technologies/asp/quickref/response_binarywrite.html
Då spelar det ingen roll vart på servern den ligger (eller på en annan server som den servern du håller till på har tillgång till), du kan hämta nästan vilken fil som helst.
Jag har gjort en Sub som jag brukar använda vid sånna här tillfällen... du får modifiera den efter vad som passar...
Sub WriteFileToClient(file)
Dim ByteArray
Set ByteArray = CreateObject("scriptutils.ByteArray")
ByteArray.ReadFrom(File)
Response.AddHeader "content-length", ByteArray.Length
Response.AddHeader "content-disposition", "attachment;filename=" & filnamn
Response.ContentType = "application/msdownload"
Response.BinaryWrite ByteArray.ByteArray
Set ByteArray = nothing
End sub
Lycka till!
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
Kom på att du behöver komponenten ScriptUtils för att få det att fungera: http://www.pstruh.cz/help/ScptUtl/library.htm
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
Hej,
Jag får helt enkelt tacka för hjälpen! Jag såg att SA FileUp hade en liten downloadfunktion som så småningom löste problemet!
/Håkan