Kunden beställer en produkt via formuläret och mottagaren får ett mail med beställningen, alltså frågan är kan man med asp kolla om ny mail finns så skriv ut den på mottagarens skrivare?
Nja, skrivaren är för svår för mig, men det går säkert!
Med JMail kan man kolla sin externa epost-låda, där kan man säkert få reda på om brevet är läst, alternativt håller man epostlådan ren, dvs när det finns ett brev i inboxen, är det nytt.
Det är inte en fax du vill skriva ut beställningen på istället? Det har jag för mig att det finns både tjänster och komponenter som fixar.
Jag skulle inte ha gjort något sånt i ASP. ASP är tillför utveckling av websiter och är inte gjort för att ligga och polla något mailkonto.
Däremot så är det enkelt att göra i VB/VBScript, som i sin tur läggs i en schemmaläggare som drar igång ditt program varje 30 minut. I windows2000 och XP så finns en schemmaläggare i OS, i andra os så måste du kanske ladda ner någon 3-parts lösning. Om inte AT kommandot (dos-kommando) fungerar.
Kunden beställer en produkt via formuläret och mottagaren får ett mail med beställningen, alltså frågan är har någon son VBscript som kollar om ny mail finns så skriv ut den?
Den koden sänder mail men du vill ju ta emot och kontrollera om det finns nya.
För det behöver du en komponent, ex. Jmail server eller vad den nu heter, vet inte vad den kostar. Finns fler men inte som jag känner till, du kan säkert hitta gratis också.
Det första du behöver göra är alltså att hitta en komponent som passar dig och sen lära dig hur du använder den.
Mendu vet ju vad som behövs nu, en komponent som kan ta emot mail. Förslagsvis Jmail. Leta reda på en du vill använda så kan du säkert få hjälp senare när vi vet vad du vill ha hjälp med, alltså vilken komponent.
Tack till alla inblandade som har hjälpt med olika förslag, nu är det fixat.
Jag valde att använda Outlook och skapade regel för utskrift, funkar som det ska.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849