MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg ...eller vad heter tecknet som ser ut såhär: '
I alla fall.
Jag har en dagbok där jag skriver text och vill kunna använda det tecknet, men det accepterar inte databasen.
Jag får detta felmedd:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression ''I wasn't
Hur gör jag för att kunna skriva det tecknet?
Ska jag göra en Replace?
joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg Ersätt ' med '' innan du kör in det i databasen med insert.
dagboktext = replace(request.form("dagboktext"),"'","''")
SQL = "INSERT INTO dagbok (dagboktext) VALUES ('" & dagboktext & "')"
Hej!
När du skriver i textfältet kan du skriva två st ' efter varandra så läggs det in i databsen med en ' utan felmedelanden, dvs när du hämtar data är det bara en '
Det så jag löst problemet tidigare, vet dessvärre inte om det finns något annat sätt! Men Sebbe eller @nders eller nått annat ASP-Guru kanske har annan lösning på det hela :)
MVH
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg
När du skriver i textfältet kan du skriva två st ' efter varandra så läggs det in i databsen med en ' utan felmedelanden, dvs när du hämtar data är det bara en '
Tack för den!
Jag gillar såna enkla lösningar!
Menar du replace eller att man ska skriva två stycken själv?
Annars har du ju Replace.
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Om du inte automatiskt byter ut alla enkel-fnuttar ( ' ) till två stycken direkt efter varandra öppnar du för så kallade "SQL injection". Det i sin tur gör att någon som känner för att jävlas i värsta fall kan radera data och komma förbi lösenordsskyddade sidor utan att kunna rätt lösenord. Rekomenderad läsning finns i denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=22&threadid=89365
joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg Mira, använd min lösning (replace-satsen högre upp som byter ut ' mot '' <-- två enkelfnuttar), den är bäst så slipper du oroa dig för SQL injections och sånt skit.