includes läses först av allt på sidan så du kan inte bygga dem dynamiskt, du får kolla på server.execute..
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
23 svar · 353 visningar · startad av Lukaspojken
Jag fick ett problem när jag skulle föra över en hel site till en annan plats...när man inkluderar så måste man ange rotnamnet...kan man göra detta på ett annat sätt så att man slipper ange det?
<!-- #include virtual="ROTNAMN/huvud/1-skikt-huvud.inc" -->
Jag tänkte eventuellt också att man kanske skulle kunna använda sig av en session("ROTNAMN") som tilldelas en i början
<!-- #include virtual="<% =session("ROTNAMN")%>"/huvud/1-skikt-huvud.inc" -->
includes läses först av allt på sidan så du kan inte bygga dem dynamiskt, du får kolla på server.execute..
------------------
finns include file oxå
------------------
Det med session fungerar inte...ggrrr...nån som har nåt förslag? Ska man sluta använda include-filer?
erka: Hur menar du?
Server.Execute Session("rotnamn") & "/huvud/1-skikt-huvud.inc"
Borde funka ifall du kör IIS5
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
Jag har grati-medlemskap på Brinkster...kan det vara anledningen för att det inte fungerar? Jag fick detta meddelande nu:
Server object error 'ASP 0228 : 80004005'
Server.Execute Error
/lukee/logain.asp, line 24
The call to Server.Execute failed while loading the page
Jag tänkte att response.write borde funka likt det här
<% Session("rotnamn") = "lukee" %>
<% Response.Write "<!-- #include virtual=" & Session("rotnamn") & /huvud/3-skikt-huvud.inc" -->" %>
men det vill inte fungera...blir ett fel i syntaxen
Du kan inte skapa en include dynamiskt.
Alltså kan du inte skriva in ASP-kod i sökvägen i förhoppning om att det skall bli bra. Detta beror på att SSI (includen) körs före det att ASP-koden körs, vilket betyder att den kommer att ta din ASP-kod som ren text, och alltså en del av sökvägen...
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
[Redigerat av Vide den 16 maj 2001]
Hur ska jag lösa det med include filerna? Hur har ni löst det...kan man på ett enkelt sätt bara föra över hela er site till en annan plats utan några ändringar i adresshänvisningar?
Jag utgår alltid ifrån rootkatalogen på min webbplats, vilken ser ut på samma sätt vart man än flyttar...
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
ser alltid till så att jag har wwwroot
------------------
jag blir mer och mer sur på gratis webhotell för att man inte kan få använda roten...grrr...:)
Alltså jag kanske har missat något men är det inte bara så att du är ute efter att sökvägen ska peka till roten oavsätt vad den heter? För i så fall är det ju bara att skriva:
<!-- #include virtual="/huvud/1-skikt-huvud.inc" -->
Eller har jag missat något? :)
/JANspeed
jag blir mer och mer sur på gratis webhotell för att man inte kan få använda roten...grrr...:)
Oftast så har ju webhotellen fler än en root och då kommer det nog knasa en del om alla skulle heta wwwroot. :)
... vad menar du med att det skulle knasa om flera dir skulle heta wwwroot?
själv skulle jag konfigurera upp det på detta vis:
x:\clients\client_domain_name\wwwroot
x:\clients\client_domain_name\db-dir
etc.
FTP-accessen är pekad mot - client_domain_name diret
och det enda diret som skulle vara åtkomlig från webben är wwwroot :o på detta sätt så skulle ingen kunna ladda ned min db från en läsare, om man kör med access som dbm.
om jag nu ligger på tex brinkster och har en underkatalog som min "root" så ser sökvägen ut så här i en inlcude virtual:
<!--#include virtual="/my_dir/include_file_dir/includefile.asp"-->
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
[Redigerat av PatrikB den 16 maj 2001]
Det jag menar är att webhotellen oftast hostar flera websiter på en och samma server. Skulle då sökvägen vara densamma till alla root-kataloger så skulle det nog bli kaos.
Alternativet är att alla delar på samma wwwroot vilket skulle medföra ännu mer kaos. Det är därför har de döper om root-katalogen. Inte för att vara elaka mot alla som planerar på att använda deras hotell. :)
Det är väl så som du säger att om man inte har en egen domän så får man dela root med andra och så knasar det till allt...:)
hello,
Det är därför som du får ta /mitt-dir/mitt-include-dir/min-include-fil.asp istället, där mitt-dir är en underkatalog till www.brinkster.com, tex: www.brinkster.com/mitt-dir/
Fast fortfarande så är mitt-dir min egen "wwwroot"
cya,
PatrikB
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Det som gör det svårt är att...om jag skulle flytta över min site till en annan plats...så måste jag ändra på "mitt-dir" på varje include-sats som jag gjort...eller förstår jag dig rätt...?