LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 318 inlägg
Jag har läst om recordset här och var men inte funnit någon bra beskrivning på det...när ska man använda recordset dvs...koden:
<% Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT * FROM user"
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3 %>
och när ska man bara använda:
<% Visa = "SELECT * FROM user"
Set RecSet = Connect.Execute(Visa) %>
Vad är syftet med recordset...jag läste nånstans att man skulle undvika det...att det tog mycket av kapaciteten...?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
I båda fallen skapas ett recordset, men i exempel nummer 2 är det Execute-metoden som initierar objektet. Fördelen med att använda den översta varianten är att man kan ge extra parametrar till recordset:et, t.ex. cursorlocation, locktype etc. Med dessa parametrar kommer man åt funktioner i recordset:et som man annars inte har tillgång till.
Men varför rekommendera en person att jag skulle använda den nedersta koden...vid kontroll av användarnamn och lösenord?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
så om man bara använder konstant-variablerna 3, 3...så kan man likaväl köra den nedersta koden...
men jag förstår inte riktigt det där med recordsets...som tex ett inlägg jag läste precis om webstudios asp-kurs..."Populär, men kanske inte så korrekt bland utvecklare eftersom de använder recordset"
???