webForumDet fria alternativet

Statistik: Land, kontinent, plugins, sökmotor, sökord

ASP

9 svar · 416 visningar · startad av granqvist

Medlem sedan jan. 200412 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Har tänkt att göra en statistik funktion. Då vet jag inte riktigt hur jag skall göra följande saker:

För att jag skall kunna ta reda på land och kontinent så behöver jag veta isp-adressen. Hur får man reda på den? exempelvis: c-0c0000d0.000-00-00000000.cust.bredbandsbolaget.se. Finns det sedan nåt lätt sätt att ta reda på kontinent, eller är det bara att sortera in dom i kontinenter?

Jag skall ta reda på vilka plugins en användare har. Hur gör man det på lättast sätt? Dom vanliga... Flash, Shockwave, Quicktime, RealMedia, WindowsMedia, Acrobat Reader. En sak som hade varit bra, vilken version det är. Speciellt på Flash.

Hur tar man reda på om det kommer från en sökmotor? Även vilka sökord som är använda? Är det bara att ta vilken referrer och lägga till vilka adresser som är sökmotorer?

Mvh
Granqvist

Skall man ge upp hoppet om svar?

Mvh
Granqvist

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Njae, det ska man aldrig, det finns ett antal olika anledningar till att man inte svarar, i detta fall tror jag din fråga upplevs som för oprecis och väldigt krånglig. Så var det för mig när jag tittade på den förra veckan.

Request.ServerVariables(REMOTE_ADDR) visar var man kommer ifrån, en liten bit på vägen. Sedan vet jag att det finns program som gör reversen och slår om ip-numret till cust.bredbandsbolaget.se.

Varifrån+sökord finns i HTTP_REFERER resp QUERY_STRING-variabeln.

Plugins vet jag ej, men det finns på nätet, det vet jag!

Men, varför göra en enkel själv, det finns bra att hämta på internet. Problemet är kanske att man inte har åtkomst till log-filerna?

Jag har inte tänkt att göra en enkel. Den skall förhoppningsvis bli rätt avancerad :-).

Mvh
Granqvist

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Ser att mitt inlägg inte blev helt rätt, skrev om sluttexten några gånger och 'enkelt' kan förvilla dig, 'bra' ska även tolkas som 'avancerad' till höger om kommat.

Jag önskar dig lycka till, och hoppas du kommer en bit på vägen med min hjälp.

Tackar för svaret Johnny :-)

Hoppas det finns nån som kan svara mer detaljerat angående isp-adressen. Även hur man smidigt tar fram plugins och ifrån vilken sökmotor någon kommer...

Mvh
Granqvist

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Fungerade jättefint med ISP-adressen :-). Tack så mycket solbulle!

Det som kvarstår:
- Vilken sökmotor kommer en användare kommer ifrån?
- Nåt smidigt sätt att få fram vilka plugins som finns installerade. Gärna utan javascript så att man slipper att ha koden på varje sida. Perfekt om man exempelvis skulle kunna lägga koden i global.asa eller liknande.

Mvh
Granqvist

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om du analyserar innehållet i servervariabeln HTTP_REFERER, som J.N. skriver ovan, kan du få reda på om besökaren kom från en sökmotor. Det finns dock ett problem, och det är att många personliga brandväggar tar bort innehållet i HTTP_REFERER.

Plugins kan du inte kontrollera med asp, den informationen skickas helt enkelt inte till servern.

Okej, men då är det i sådant fall inte så bra att göra på det viset. Kan man använda sig av mosvarande i javascript? Eller löser man det smidigt på nåt annat sätt?

Kom att tänka på en sak. Eftersom det verkar som att man måste ta reda på plugins med hjälp av javascript. Är det möjligt att skriva javascript koden för plugin-funktionen i global.asa så att man slipper lägga med en kodsnutt på varje sida?

Mvh
Granqvist

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)