webForumDet fria alternativet

formulering på SELECT rad

ASP

5 svar · 243 visningar · startad av room

Medlem sedan mars 2001270 inlägg
Frågan#1

Hejsan. Jag gör en SELECT som ser ut så här..

SELECT * FROM wwwURL WHERE Server LIKE '%www.alltomkarlskoga.se%' AND Namn LIKE '%butik%' OR URL LIKE '%ha%' OR Nyckelord LIKE '%ha%' OR Subkat LIKE '%ha%' OR KatID LIKE '%10009%' ORDER By Namn, Subkat;

Resultaten av sökningen blir nu oberoende på www.alltomkarlskoga.se.

Jag vill ha sökningen så att bara de poster som innehåller https://www.alltomkarlskoga.se returneras i mitt RS. Hur formulerar jag SELECT satsen då?

Hoppas ni förstår hur jag menar. https://www.alltomkarlskoga.se MÅSTE alltså vara med sedan ska det vara OR satser resten av vägen.

tacksam för svar,

ps: jag postade det här inlägget även i forumet ACCESS. Men det kanske hör hemma bättre här.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
SELECT * FROM wwwURL WHERE Server LIKE '%[url]www.alltomkarlskoga.se%[/url]' AND 
(Namn LIKE '%butik%' OR URL LIKE '%ha%' OR Nyckelord LIKE '%ha%' 
OR Subkat LIKE '%ha%' OR KatID LIKE '%10009%') ORDER By Namn, Subkat;

/r

room skrev:

ps: jag postade det här inlägget även i forumet ACCESS. Men det kanske hör hemma bättre här.

Hade jag sett det innan jag skrev mitt inlägg så hade jag inte svarat. Kortspostning hör INTE hemma på wF!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det passar bäst i SQL-forumet. Och, snälla, posta inte en tråd på mer än ett ställe.

ok.

oj så stingsligt!

Jag försökte ta bort inlägget från accessforumet men hade inte behörighet att radera.

altså jag postade inlägget i accessforumet igår och hade ännu inte fått svar, och efter jag postat inlägget i ASP forumet så tog det inte många minuter innan jag fick svar.

Jag är fullt medveten att man inte ska korsposta, men vad ska man göra om man själv inser att man postad inlägget i fel forum.

Ha en trevlig dag!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Re: ok.

room skrev:

Jag är fullt medveten att man inte ska korsposta, men vad ska man göra om man själv inser att man postad inlägget i fel forum.

Man ska klicka på länken "Rapportera till moderatorn", och be om en flytt.

ok, då vet jag till nästa gång då...

tack o bock!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)