webForumDet fria alternativet

Subdomäner

18 svar · 450 visningar · startad av Kristianstad

KristianstadMedlem sedan dec. 2002841 inlägg

Jag vill genom asp-script skapa en subdomän på en viss mapp. På min server alltså.
I en tidigare tråd läste jag om ASDI och de länkade till http://www.15seconds.com/focus/ADSI.htm

Jag har letat runt på sidan men hittar inte vilken kod det är. Kan någon säga mig vilken det är?

Tack på förhand!

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/standard/prog_use_ovr.asp

Sök på ADSI här, så får du fram några svar något av dem kanske hjälper, men den där länken jag angav är väldigt bra! :)

MVH

Set IIsWebVDirRootObj = GetObject("IIS://MachineName/W3SVC/1/Root")
Set IIsWebVDirObj = IIsWebVDirRootObj.Create("IIsWebVirtualDir", "NewVDir")

Skapar dessa två rader en subdomän?

Jag har inte läst på den sidan! och jag kan inget på ADSI, men det står säkert något om det om du kikar lite :)

Jag har läst igenom länge och kan inte hitta det. Ingen som med säkerhet vet som sysslat med det?

firstchoiceMedlem sedan okt. 2001615 inlägg

min specialitet :)

se och testa!

<%

strWebName = "NewWeb" 'sajt beskrivning

Set objIIS = GetObject("IIS://LocalHost/W3SVC/1/Root") 'skapar objekt med koppling på iis servern

strDirPath = objIIS.Path & "\" & strWebName
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
objFSO.CreateFolder strDirPath

Set objVDir = objIIS.Create("IISWebVirtualDir", strWebName) ' skapar undermappen
objVDir.AccessScript = True  'sätter rättigheter
objVDir.Path = strDirPath  'sätter hemkatalogen
objVDir.SetInfo 'sparar inställningarna
objVDir.AppCreate True

%>

:moose

Förresten:
Fungerar koden endast under Windows 2003? Vet ni var man installerar den till Windows XP Professional och Windows 2000 Server?

koden fungerar på IIS serven för 2000, och XP, vet ej om den fungerar på Windows 2003 server...

vad är det igentligen du är ute efter...?
skapa fler "sajter" på iis servern eller "virtuella sajter" (under mappar)
????

har jobbat en del med koppling från ASP till IIS serven...

Firstchoice:
Som jag skrev i mitt första inlägg är jag ute efter att skapa subdomän (alltså text.mindomän.se) med ASP-script. Jag har servern själv.
Jag skall "peka" en angiven mapp till text.mindomän.se

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Inetpub\AdminScripts\mkw3site.vbs gör exakt det du vill. Titta i den.

Niko:
1. Jag har en massa vbs-filer i den mappen, men ingen mkw3site.vbs. Har du möjlighet att skicka mig den?
2. Hur kör man en vbs-fil ifrån en asp-applikation?

Är det inte MKWEBDIR.vb han skall ha? den skapar juhe en Virtual iaf.. enligt beskrivningen i VB-koden

1.) Se nedan.

2.) Ungefär:

<%
CreateObject("WScript.Shell").Exec "cscript c:\inetpub\adminscripts\mkw3site.vbs -r <din sökväg> -h text.mindomän.se -o 80"
%>

om nu rättigheterna är tillräckliga. Jag tvivlar på att anonymous user som default kan skapa en ny toppsite sådär rakt av. Annars menade jag nog mest att du skulle titta i den och plocka ut det du behöver.

/red: Om du saknar filen från början så beror det kanske på att du kör XP Pro. Där kan du inte ha mer än en huvudwebb. Det är du medveten om, vad?

Niko:
Tack för hjälpen!
När jag kör koden så blir det precis som en oändlig loop. Den står och tickar och ingenting händer.
<%
CreateObject("WScript.Shell").Exec "cscript c:\inetpub\adminscripts\mkw3site.vbs -r c:\Sidan\images -h images.minsida.se -o 80"
%>

Där kan du inte ha mer än en huvudwebb. Det är du medveten om, vad?

Ja, jag kör under XP Pro under teststadiuet, sedan blir det w2k server

När jag kör koden så blir det precis som en oändlig loop. Den står och tickar och ingenting händer.

Det jag skrev var bara en skiss. Exakt hur det ska se ut får du prova dig fram till vid en kommando-prompt. Sen måste du kolla upp rättigheterna: mkw3site.vbs försöker ju tex starta den nya siten och det får garanterat inte IUSR_DATORNAMN göra.

Ja, jag kör under XP Pro under teststadiuet, sedan blir det w2k server

Nu förstår jag inte vad du menar. Du kan inte testa att lägga upp en ny site på XP Pro eftersom det inte går.

Jag fixade det till slut genom kommando-prompt.

Nu känner jag mig tjatig, men jag måste även fråga:
Hur gör man för att ta bort en subdomän?

Om du menar i kod: http://www.iisfaq.com/default.aspx?View=A379&P=109

Annars går det ju bra att högerklicka på den i IIS-managern.

har jag fel, men är det inte lite "riskabelt" att låta en asp sida köra en vbs fil på servern?
är det inte bättre att skriva den koden man vill ha direkt i asp filen? då har man ju lite mer koll på vad som händer... eller?

firstchoice skrev:

är det inte bättre att skriva den koden man vill ha direkt i asp filen?

Inte ur säkerhetssynpunkt. Oavsett om man kör koden "inline" eller i en extern vbs-fil så blir det ju precis lika viktigt att parsa alla inparametrar. Särskilt som sidan i princip måste köra som Administrator för att öht få göra sånt här (gissning).

Men sen är det ju inget som säger att detta är en publik sida. Om den bara är tillgänglig på LAN:et så är ju allt lugnt.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)