webForumDet fria alternativet

Filen används redan

ASP

8 svar · 490 visningar · startad av leniz

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg
Frågan#1

Hej!

Ställde denna fråga här för några månader men fick inget svar som hjälpte mig så jag försöker igen.

Jag får ibland följande felmeddelande på diverse sidor. Alla har en include koppling till en fil som heter sqlConnect.inc som innehåller databaskopplingen. Databasen är Access 2000.

Felmeddelandet:

Microsoft JET Database Engine fel '80004005'

Det går inte att använda ''. Filen används redan.

/sqlConnect.inc, line 5

I koden på dessa övriga sidor kör jag både:
set rs=stugdatabas.execute(sql)
och
stugdatabas.execute(sql)

Om det är någon som kan hjälpa mig att lösa detta skulle jag bli FRUKTANSVÄRT TACKSAM eftersom det här är något som jag försökt få bukt med i flera månaders tid.

Mvh Lena

Glömde tillägga att jag INTE har programmet Access öppet samtidigt som detta inträffar.

Mvh Lena

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla så att det inte har skapats en fil som heter likadant som din databasfil fast med .ldb som filändelse. Om du har en sån som inte försvinner så har du troligtvis fel rättigheter i mappen så att den inte kan stänga ordentligt.

Tack för ditt svar men tyvärr finns det bara en fil med det namnet oavsett ändelse.
Mvh Lena

Hej!
Hittade Microsofts egen förklaring på mitt felmeddelande:

This is a Windows NT permissions problem. The account that is accessing the page doesn't have sufficient permissions to lock the database. The account would be either the anonymous account (by default the IUSR_<machinename>) or a specific user account if the page has been secured for authenticated access.

Jag begriper dock inget av det här. Är det något som jag ska ändra på eller som mitt webbhotell ska ändra på?

Hela artikeln hittar ni här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;174943

Kan även rekommendera den här länken som jag hittade som tar upp alla vanliga 80004005 fel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q306518

Mvh Lena

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Det beror på. Om felet uppstår bara ibland på alla sidor som kör liknande kod och du inte har en groteskt stor databas och/eller orimligt hög trafik, så skulle jag nog säga att det är hotellet som bör undersöka saken.

Hur ser kortast möjliga kodsnutt som (ibland) ger problemet ut?

Hej!

Mitt webbhotell säger att

Microsoft JET Database Engine fel '80004005' Det går inte att använda ''. Filen används redan.

och

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' [Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] Couldn't use '(unknown)'; file already in use.

är två olika felmeddelanden. Förstår inte eftersom det ju blir samma sak iaf med min översättning. Är jag helt ute och cyklar?

Kan också nämna att jag för över ett år sedan försökte konvertera den här databasen som då var i 97 format till 2000 format men det gick inget vidare så jag vet inte riktigt om just den här databasen är sparad i 97 eller 2000 format.

Ja felet uppstår bara ibland. Databasen är 4,3 mb stor och trafiken ca 700-1000 besök per dag. Är det Access som inte klarar av belastningen?

Mvh Lena

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Microsoft JET Database Engine fel '80004005' Det går inte att använda ''. Filen används redan.

och

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' [Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] Couldn't use '(unknown)'; file already in use.

är två olika felmeddelanden. Förstår inte eftersom det ju blir samma sak iaf med min översättning. Är jag helt ute och cyklar?

Well, redan det faktum att de lyckats installera mixade språkversioner visar ju att de kanske inte har sådär 100 % koll på sin miljö?

Jag tycker du ska göra så här:

Skapa en asp-sida med minimal kod där problemet fortfarande uppstår. Posta sen kod och länk till webbhotellet och be dem förklara fenomenet. Be dem också förklara exakt vad du ska ändra för att problemet ska försvinna.

Kan också nämna att jag för över ett år sedan försökte konvertera den här databasen som då var i 97 format till 2000 format men det gick inget vidare så jag vet inte riktigt om just den här databasen är sparad i 97 eller 2000 format.

Just den biten borde du nog kolla upp själv. Dra hem databasen och kör en "repair" på den. Är det en 97:a så konvertera till 2000.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Håller med om tipset på Repair, det gör jag alltid (nästan) när jag lägger upp db'n igen.

Det borde inte vara något problem att uppgradera från 97 till 00, nu är det länge sedan, men det var inget problem, det löst MS själv isåfall.

Har du möjlighet att lägga upp samma sidor + db på ett annat ställe, eller be dem att byta server för att testa. De borde (förhoppningsvis) vara intresserade av att ha kvar dig som kund.

Är det ett stort webbhotell, eller hemmafixare? Det är ofta så att pris och kvalitet går hand i hand.
Annars är det bara att byta, det finns många hotell, särskilt för webben :) (gammalt internetordspråk)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)