Jag hade sparat filen med ett temporärt namn, slängt ut en javascript-confirm() som vid Ja-klick renamear, vid nej, raderar den temporära filen.
Mvh
6 svar · 269 visningar · startad av doggelito
Nån som har en idé om detta:
Jag kör ett uppladdningsscript för att ladda upp filer till servern.
Nu vill jag att om man försöker ladda upp en fil som redan finns så ska en varningsskylt ploppa upp som frågar om man är säker på att man vill ersätta filen som redan ligger där.
Hur löser jag det?
Set w3u = get_Upload()
Set new_file = w3u.Form("Filename")
Filename = Trim(new_file.Filename)
Set fs = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If fs.FileExists(Server.MapPath("/upload" & Filename)) Then
'fixa popup med varning, om ja, spara filen, om nej, tillbaka till formuläret
Else
'här sparas filen
End If
Set w3u = Nothing
Jag hade sparat filen med ett temporärt namn, slängt ut en javascript-confirm() som vid Ja-klick renamear, vid nej, raderar den temporära filen.
Mvh
@nders skrev:
Jag hade nog hellre kontrollerat ifall en fil med samma namn finns på servern med FSO innan jag laddade upp den överhuvudtaget. Då slipper man sitta och vänta för att sedan få upp ett meddelande och (eventuellt) få börja om.
Jo, precis så hade jag gjort. :L
Huvudsaken är att man efter koll tempsparar filen om det finns en fil med samma namn. Man vill gärna slippa tvinga användaren att ladda upp filen två gånger.
Men, filen laddas ju upp oberoende om man sparar filen eller ej.
Mvh
OveRRidE skrev:
Jag hade nog hellre kontrollerat ifall en fil med samma namn finns på servern med FSO innan jag laddade upp den överhuvudtaget. Då slipper man sitta och vänta för att sedan få upp ett meddelande och (eventuellt) få börja om.
det var så jag tänkte också! men hur gör du det?
användaren kommer till formuläret, väljer en fil och klickar på "upload", först då kan du ju kolla namnet!
går det att göra en halt där på nått vis och kalla på ett javascript?
red.
annars lär man ju göra som @nders menar, att mellanlagra filen.
Eller så gör man en kryssruta under uppladdningsformuläret i stil med Ersätt befintlig fil med samma namn?, som bestämmer om den skall ersättas eller inte.
Ja, det kanske inte är sån dum idé :)