webForumDet fria alternativet

Använda frågor i Access

ASP

6 svar · 351 visningar · startad av Insider

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg
Frågan#1

Om man har skapat färdiga frågor i Access, kan man behandla dom i sin kod som om det vore vanliga tabeller??? (istället för att köra med sql)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Nej, men du kan "plocka" ut den sql-fråga som är skapad i access och använda dig av den i din asp-sida.

Hmmm, det är en access-bas med frågor som har en relation till andra frågor... Det blir skapligt jobbigt att få ut den riktiga sql:en.

Det var ju ganska dumt att det inte gick. Det borde microsoft ha tänkt på. (det borde jag oxå ha tänkt på kanske... :))

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Varför?

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Re: Använda frågor i Access

Insider skrev:

Om man har skapat färdiga frågor i Access, kan man behandla dom i sin kod som om det vore vanliga tabeller??? (istället för att köra med sql)

Frågot i Access tolkas i de flesta fall som vanliga tabeller. Det går mao utmärkt att använda dessa direkt.

Så svaret på min första fråga är ja?

Anledningen till att jag inte kan(?) ta sql-koden är att den selectar och joinar med andra frågor skapade i access.

Typ:

SELECT FROM Fråga1......
..... (Tabell1 INNER JOIN ((((((Tabell1 LEFT JOIN Fråga1 ON Tabell1.Fält = Fråga1.Fält)........

I sql-koden så behandlar ju access frågorna som om det vore tabeller.

Jag var nog otydlig i mitt första inlägg. Det enda jag ville var att kunna köra med SQL kopierat från access. Det brukar funka finfint. Men när frågan som är skapad i sin tur innehåller andra frågor, (se inlägget ovan) så returnerades inga data (och inget felmeddelande) från de kolumner som fanns i de frågorna.

Jag löste det hela med att byta drivrutin när jag gör kopplingen till
"Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=C:\mydatabase.mdb;Uid=Admin;Pwd=;"
...så nu funkar det finfint som vanligt! :h

335 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
207 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)