Hej!
Varför jag kan inte spara bara information från formuläret alla vill inte lada bild(fil)?
Men om jag väljer att lada bild(fil) fungerar som det ska.
Kan någon se felet?
Kod:
<html>
<body>
<% Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
'Upload.SetMaxSize 100000,
Upload.Save(Server.MapPath("../bilder/"))
Set File = Upload.Files("blob")
item = Upload.form("item")
description = Upload.form("description")
sal= Upload.form("sal")
mark= Upload.form("mark")
category = Upload.form("category")
ja = Upload.form("ja")
price = Upload.form("price")
phone = Upload.form("phone")
email = Upload.form("email")
stad = Upload.form("stad")
password = Upload.form("password")
If Not File Is Nothing Then
' Build ODBC connection string
Connect = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("\db\annonser.mdb")
SQL= "INSERT INTO mak (item, description,typ,markerad, category, test,price,phone,email,stad, filename,password)"
SQL= "INSERT INTO items (item, description,typ,markerad, category, test,price,phone,email,stad, filename,password,lan) VALUES('" & item & "','"& description & "','" & sal &"','" & mark&"','" &category &"','"&ja& "','"&price&"','"&phone&"','"& email &"', '"&stad&"','"&File.FileName& "','"& password & "','"&lan& "')"
'SQL = SQL & " VALUES( '" & item & "','"& description & "','" & sal &"','" & mark&"','" & category &"','"&ja& "','"&price&"','"&phone&"','"& email &"', '"&stad&"','"&File.FileName& "','"& password & "')"
File.ToDatabase Connect, SQL
'Response.Redirect"miten.asp"
End If
%>
<meta http-equiv="Refresh" content="0; URL=redir.asp">
</body>
</html>
mnh /Ivar
ASPUPLOAD???
13 svar · 426 visningar · startad av Ivar
Det vore bra om du kunde ha koden inne i [kod]-taggarna, och inläggstexten utanför. Det blir lättare att läsa.
Får du något felmeddelande?
Nej igen felmeddelande
Sorry
Några förslag?
Jag använder inte aspupload själv (trivs ganska bra med ASPSmartUpload), så jag har inte möjlighet att testa tyvärr.
Har du lusläst användarmanualen?
ja du @nders deras manual är u-begriplig och förvirrande tycker jag.
Är det någon som har haft samma problem?
Denna rad som DU skrivit säger ju att om det inte är en fil som laddas upp så hoppa över att lägg in något i db.
Ändra det.
If Not File Is Nothing Then
red. vårdade spåket en aning... :r
Hej solbulle det är sant du, men vad ska jag ha där då ?
typ
If file ="" then (eller?)
Gör som så att du lyfter ut hela insättningen av data till db utanför kollen om fil finnes, då lär du väl få in datan i db. Sen kollar du om filen finns, om den finns, spara den till disk.
Ungefär så här tror jag solbulle menar:
<html>
<body>
<%
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
'Upload.SetMaxSize 100000,
Upload.Save(Server.MapPath("../bilder/"))
Set File = Upload.Files("blob")
item = Upload.form("item")
description = Upload.form("description")
sal= Upload.form("sal")
mark= Upload.form("mark")
category = Upload.form("category")
ja = Upload.form("ja")
price = Upload.form("price")
phone = Upload.form("phone")
email = Upload.form("email")
stad = Upload.form("stad")
password = Upload.form("password")
' Build ODBC connection string
Connect = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("\db\annonser.mdb")
strSQL= "INSERT INTO items (item, description,typ,markerad, category, test,price,phone,email,stad, filename,password,lan) VALUES('" & item & "','"& description & "','" & sal &"','" & mark&"','" &category &"','"&ja& "','"&price&"','"&phone&"','"& email &"', '"&stad&"','"&File.FileName& "','"& password & "','"&lan& "')"
If NOT File Is Nothing Then
File.ToDatabase Connect, strSQL
Else
Connect.Execute(strSQL)
End If
%>
<meta http-equiv="Refresh" content="0; URL=redir.asp">
</body>
</html>
sebbe felmeddelande
• Feltyp:
Microsoft VBScript runtime (0x800A01A8)
Object required
/stf/visaa.asp, line 45
Rad 45 är
SQL = SQL & " VALUES( '" & item & "','"& description & "','" & sal &"','" & mark&"','" & category &"','"&ja& "','"&price&"','"&phone&"','"& email &"', '"&stad&"','"&File.FileName& "','"& password & "')"
Du får inte ha med file.filename då, eftersom du inte skickar upp en fil.
If NOT File Is Nothing Then
strFileName = File.Filename
End if
strSQL= "INSERT INTO items (item, description,typ,markerad, category, test,price,phone,email,stad, filename,password,lan) VALUES('" & item & "','"& description & "','" & sal &"','" & mark&"','" &category &"','"&ja& "','"&price&"','"&phone&"','"& email &"', '"&stad&"','"& strFileName & "','"& password & "','"&lan& "')"
Tack @nders funkar fint men om jag begränsar filstorleken då ska felmeddelande duka upp. Typ bilden är för stor var god och ändra storlek.
Upload.SetMaxSize 10000, True
if allowed Then
server.transver("fel.asp")
end if
men det funkar inte så?