webForumDet fria alternativet

Inloggning..

10 svar · 282 visningar · startad av Biasse

BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg

Kan ni testa denna och säga om allt är på bästa vis i den??

mvh Biasse

Det är en inloggning på 2 nivåer med admin och iplogg.

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("db/admin.mdb")&";pwd=???????"

Använd istället JET OLEDB 4.x eller hur d nu var! =) sök på forumet så hittar du massor! Skall tydligen vara snabbre om jag inte minns fel!

re:

Ja men detta fungerar utan problem men undrar bara om det kan bli ännu bättre :e

Re: re:

Biasse skrev:

Ja men detta fungerar utan problem men undrar bara om det kan bli ännu bättre :e

Jah? d var juhe d jag skrev, något som kan bli bättre :OO att byta databas kopplingen!

oki... allt som kan gå snabbare är välkommet..

Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("db/admin.mdb")&";pwd=???????"

Byt det övre mot det undre!

Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/admin.mdb")&";pwd=???????"

MVH

tackar

Sitter på jobbet nu men ska testa imorgon :e :OO

Annars verkar själva inloggningen funka bra och session stängs när man stänger fönstret eller efter 60 min.

Re: tackar

Biasse skrev:

Sitter på jobbet nu men ska testa imorgon :e :OO

Annars verkar själva inloggningen funka bra och session stängs när man stänger fönstret eller efter 60 min.

Okej.. 60 minuter har du har du ställt in d själv eller? standard tiden för session timeout är 20 minuter!

Jora koden fungerar alldeles utmärkt.. men den kan fungera bätre :D

Ja jag har plockat ihop allt själv med lite valda delar av andra script. Jag kan inte skriva ett script från grunden tyvärr (skäms lite).

Det var därför jag ville att ni kollade igenom det så att det verkligen ser ok ut. Det kan ju säkert göras bättre fast det fungerar .. :)

din add.asp fil har jag ändrat lite i! förenklat och gjort koden lite bättre! includera aldrig adovbs.inc, bara ondögt ange konstanterna för dem värderna i SQL fråga istället! i detta fall behövs inte ens adovbs.inc eller några konstanter! Samt att du använde dej utav RecordSet vilket jag tog bort eftersom du inte har användning av recordset eftersom data skall bara postat till databasen inte hämtas!
Jag har även ändrat din databas uppdatering till en smidigare och snabbre version!

add.asp skrev:

<%
Dim anvnamn, losenord, niva

anvnamn = request.form("anvnamn")
losenord = request.form("losenord")
niva = request.form("niva")

Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/admin.mdb")&";pwd=???????"

strSQL = "Insert Into admin (anvnamn, losenord, niva) Values ('"&anvnamn&"' , '"&losenord&"' , '"&niva&"')"
connect.execute strSQL,,128

RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing

Response.Redirect "admin.asp"
%>

Sen till din Admin.asp hade jag gjort såhär! smaksak mest men lite bättre är den då jag dimmat lite grejjer!

admin.asp skrev:

<%
If NOT Cint(Session("niva")) >=2 Then
Session("session") = "Du måste logga in först!"
Response.Redirect "index.asp"
ELSE
%>

Lite allmän bajs HTML

<%

IF Request.Querystring("action") = "delete" Then
SQL = "DELETE * FROM admin WHERE ID=" & Request.Querystring("id")
Connect.Execute(SQL)
Response.Redirect "admin.asp"
ELSE

SQL = "SELECT * From admin ORDER BY anvnamn ASC"
Set RecSet = connect.execute strSQL,,128

Dim anvnamn, losenord, niva, id
anvnamn = RecSet("anvnamn")
losenord = RecSet("losenord")
niva = RecSet("niva")
id = RecSet("id")
%>

Lite mer HTML som jag redigera bort lite allmänt! :)

\<% Do Until RecSet.EOF %\>

\<tr\> 
  \<td width="20%"\>\<font color="#000000" face="Verdana" size="1"\> \<%=anvnamn%\>\</font\>\</td\>
  \<td width="20%"\>\<font color="#000000" face="Verdana" size="1"\> \<%=losenord\>&nbsp;\</font\>\</td\>
  \<td width="20%"\>
    \<p align="center"\>\<font color="#000000" face="Verdana" size="1"\> \<%=niva%\>&nbsp;\</font\>\</p\>
  \</td\>
  \<td width="20%"\>\<a href="admin.asp?action=delete&id=\<%=id%\>"\>\<font face="Verdana" size="1" color="#000000"\>\<span style="background-color: #C0C0C0"\>Delete\</span\>\</font\>\</a\>\</td\>
\</tr\>

\<%	 

RecSet.MoveNext
Loop

Recset.Close
Connect.Close
Set Recset = Nothing
Set Connect = Nothing

END IF
%>

Kanon :-) Jag förstod att det skulle bli lite rörigt mm eftersom jag pysslat ihop det som jag gjorde hehe

Bara hem och testa imorgon

Bugar och bockar för fina tips..

mvh Biasse

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)