MateMedlem sedan mars 200055 inlägg http://se.everyday.com/everyday/page?PID=sport
Kika på länken... Tryck på "Läs mer" så kommer nyheten upp.
Jag skulle vilja lära mig göra detta. Jag vill alltså slippa frames.
Jag vet att man kan göra det med
<!-- #include file="sida.asp" --> men det blir så bökigt och stökigt om man ska lägga till nyheter ofta. Borde finnas enklare vis att göra det på.
Vora jätte tacksam om någon kan förklara det för mig.
------------------
Må tusen kamelers loppor hemsöka dina armhålor.
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Troligtvis så här...
Ett vanligt nyhetsscript... som i själva nyhetsdelen alltså där nyheten kommer begränsas till ett visst antal teckan via aspgrejen "Len".
Om nyheten är längre en det värde man stoppar in så tillverkas en "läs mer länk" det är en ny sida man kommer till som endast skriver ut hela nyheten utan längdbegränsning. Sedan använder man en javalänk för att få till "tillbaka länken".
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg ... och för att ytterligare förklara, så har man satt in nyhetens id (eller något annat som är unikt) i länkens querystring... :)
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
MateMedlem sedan mars 200055 inlägg Ah! Då ljusnade det lite. :)
Finns det någon som har ett väldigt enkelt färdigt som man kan kolla på så man ser koden? Man vill ju lära sig detta. Men det är lite svårt när man inte har något att kika på. ;)
------------------
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg ja, jag har ett hemma hoppas jag kommer ihåg att posta det ikväll. Någon annan kanske hinner före...
------------------
MateMedlem sedan mars 200055 inlägg Perfekt! Kan knappt vänta med att sätta tänderna i det. ;)
Är det avancerat?
------------------
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Nej, inte i själva Len prylen det är däremot värre om Len:s värde råkar bryta i en länk.. :/
------------------
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg ahh det har jag ju missat i mitt script..hmm hur fean ska man lösa det...hmmmm
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg regexp kanske
------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash
CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg Hurm..!
Jag skulle tro att deras nyhets script använder sig av en "ingress" (osäker på stavningen)
Det skulle kunna liknas vid ett huvudstycke i nyheten.
Denna ligger sedan säkert i en egen liten tabell i databasen.
Gör man på detta sätt så kan man få sin "ingress" att vara snygg och proper hela tiden med hela fungerande länkar.
Då de sedan visat "ingressen" så lägger de till en >>Läs mer länk med resen av nyheten och visar då den tabell som inehåller själva kroppen i nyheten.
Måste funka så.... Många som har detta typ av nyhets system.
------------------
/CoolDude
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Eller så gör man ett regexp :D
koden du fråga om
<%
If Len(fixedbody) > 250 Then
fixedbody1 = Left(fixedbody, 250)& "..."
response.write fixedbody1 &"<br><br><a href='visanyhet.asp?nyhet="& rs("ID") &"'>Läs mer...</a>"
Else
body = fixedbody1
End If
%>
------------------
MateMedlem sedan mars 200055 inlägg Ohoj! Tackar tackar...
Vad betyder Len?
Är nybörjare på ASP så jag kanske undrar lite dumma saker. ;)
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Len returnerar längden för en sträng
http://msdn.microsoft.com/scripting/
har en beskrivning av funktioner som finns i Visual Basic Script, som är det språk man oftast använder på ASP-sidor.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/003829.html
Länken kanske kan ge lite tankar om hur man slipper brutna länkar m.m.
------------------
MVH // Cyprys
Cyprys bakgård
Om du någonsin ser mig bli misshandlad av polisen, var snäll och lägg ner videokameran och kom och hjälp mig i stället.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Är nybörjare på ASP så jag kanske undrar lite dumma saker.
Då kan jag rekommendera min ASP-skola... :)
http://www.webavis.nu/webavis/html/artiklar/asp/index.shtml
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
MateMedlem sedan mars 200055 inlägg Skulle man kunna få hjälp av någon trevlig individ över ICQ? Någon som kanske kan diskutera lite mer intensivt med?
Om någon känner för det så kan du/ni lägga till mig på ICQ: 72235261 nämn gärna att ni är från webforum när ni addar. :)
------------------
MateMedlem sedan mars 200055 inlägg Usch! Alltså detta va för tufft för mig. Klarar inte lösa det. :(
Är det klurigt att göra ett nyhetsscript som visar de 5 senaste nyheterna MEN är de längre än ex 250 tecken så skapas det en Läs Mer länk. resterande nyheter som är ÄLDRE än de 5 senaste "arkiveras" längst ned på sidan som länkar med Tex nyhetens rubrik som länk?
Är jäkligt tacksam om jag kan få hjälp eller om någon vet en bra ASP sida där man kan ladde ned ett sådant script för att kika på koden.
------------------