webForumDet fria alternativet

Vilka är online....

ASP

5 svar · 302 visningar · startad av Biasse

Medlem sedan aug. 2003480 inlägg
Frågan#1

Går det på ett snyggtt sätt att få till ett script som visar vilka members som är aktiva på en sida så att man ser deras namn?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ja, visst.
Testa sökfunktionen. Online skulle jag söka på. :)

Jodå.. har kollat men har lite av samma problem som andra haft..

Sitter så till att jag inte kan använda global.asa och försöker på nytt att hitta en väg att få till det utan den.

På min sida har jag loggin med bla en iploggning där jag kan gå in och se vilka som loggat in när.

Om man utgår från den borde man inte på nått sätt kunna skriva ut de namn som har en aktiv session då och få fram det så.

Sen när webbfönstret stängs eller efter 60minuter försvinner den automatiskt .

Medlem sedan nov. 2002544 inlägg

Om du använder inloggnings system, med databas... kan du ju skapa en Kolumn i databasen.. Som Heter t.ex Online och är av typen ja/nej... När man loggar in, Blir den True, när man loggar ut/blir utloggad, Blir den False :) Sen gör du bara en Topplista där du hämtar ut dom som har "Online = True" :)

Ja det bör ju se ut så men jag har ingen logout utan det styrs av sessions timeout efter 60m minuter eller att webbfönstret stängs.

Går det att få det att förstå att folk inte är där utan att logga ut?

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Det du kan göra är att varje gång en inloggad besökare rör sig på sidan så gör du en timestamp i databasen på den besökaren. Sedan kollar du i timestamp kolumnen vilka som varit aktiva på sidan de senaste 5 min (t ex) om det inte varit aktiva så "loggar" du ut dem.

mv icaaq

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
157 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)