eftersom checkbox är ett vanligt formulärelement så är det request.form du ska använda (om du inte använder get förstås). funkar inte det?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>
11 svar · 183 visningar · startad av eriks
Hej!
Hur skriver man om man vill hämta ett värde från en checkbox? Att hämta värden från ett vanligt formulär blir ju Request.Form(...), men hur hämtar man egentligen från checkbox?
Tack! /Erik
eftersom checkbox är ett vanligt formulärelement så är det request.form du ska använda (om du inte använder get förstås). funkar inte det?
------------------
Som @nders säger, likadant :)
Men jag ger dej lite kåd också... ;)
If Request.Form("chkbox") then
'klickad!
Else
'meh!
End If
Jag är förbannat trött nu och har ont i foten, men den kodbiten borde fungera :)
Notera borde. ;)
Jag har för mig att en checkbox returnerar sant eller falskt... Stämmer inte det @nders?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Fame is a bitch, man [Brad Pitt - Fight Club] --
Stämmer inte det @nders?
inte en aning... :)
rent teoretiskt borde en checkbox returnera sant/falskt, men gör det inte. ej markerad blir ingenting, markerad säger on, om man inte använder value i <input>-taggen, då är det det som gäller då den är markerad.
tror jag. typ.
------------------
Juste, det var så det va :)
on :)
Men prova min kod ändå, för om checkboxen inte är kryssad, returneras då inget, och då körs förhoppningsvis else-satsen istället för if-satsen :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
man även skicka med ett "value" i checkboxelementet som man sedan kollar av.
------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.
Tack för alla svar. Men hur ska man göra om man har fem checkboxar (t.ex. fisk, kött, grönsaker, frukt, glass.) Om man kryssar i checkboxen vill jag att det som checkboxen står för (i detta fallet fisk, kött, grönsaker, frukt eller glass.) ska skrivas in i databasen. Hur gör jag då?
hur spar du det i databasen?
i samma fält, eller egna fält??
------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*
Du har samma namn på alla checkboxar hoppas jag? Det blir mycket enklare att lösa då...
SQL = "INSERT INTO tabell (datum, val) VALUES('" & Date & "', '" & Request.Form("namnPåCheckbox") & "')"
connectionObjekt.Execute(SQL)
Så blir det om du har ett fält i databasen som allt kan skrivas till. Request.Form("namnPåCheckbox") innehåller alla förkryssade alternativ, med ett kommatecken mellan. Ex:
fisk, kött, frukt
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Jag ska försöka klargöra lite vad jag menar. Så här har jag ställt upp mina alternativ. Hur ska jag sedan skriva för att det ska fyllas i "Kött" eller "Fisk" i databasen (det ska stå i samma fält, jag har inte ett fält för varje alternativ). Om man kryssar i någon av dem nu (vilken som) så står ju bara "on". Hur ska jag göra???
<TABLE BORDER="1" CELLSPACING="0" CELLPADDING="0">
<TR><TD>
<input type="checkbox" name="C1">
</TD><TD><small><strong><font face="Arial">Kött:</font></strong></small></TD></TR>
<TR><TD>
<input type="checkbox" name="C2">
</TD><TD><small><strong><font face="Arial">Fisk</font></strong></small></TD></TR>
</TABLE>
Tack! /Erik
<input type="checkbox" name="C1" value="Kött">
<input type="checkbox" name="C2" value="Fisk">
funkar inte det :q
------------------
Om du bara har ett fält betyder det att du bara tillåter ETT värde. Därav ska du inte avcända checkbox utan en radio-kanpp
<INPUT type="radio" name="mat" value="fisk">
<INPUT type="radio" name="mat" value="lött">
<INPUT type="radio" name="mat" value="kycklinga">
Sedan hämtar du maten så här i ASP
matratt = Request.Form("mat")
------------------
For seeing life is but a motion of limbs,* the beginning whereof is in some principal part within; why may we not say, that all automata (engines that move themselves by springs and wheels as doth a watch) have an artificial life?