webForumDet fria alternativet

Problem med behörighet

2 svar · 231 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag kör Windows2000, Svenska.
jag håller på med en databas till en asp-site men jag har lite problem med behörigheten.
Jag har inga problem att läsa från databasen.. men skriva e lite svårare. Om jag ändrar behörighet för "Alla" (egenskaper för databas-filen sedan fliken Säkerhet) till att jag får Skriva till den oxå, då funkar det bra.
Det är ju förståeligt. men till min fråga. I den där säkerhetsfliken jag pratade om finns det Behörigheter för Administratör samt SYSTEM, och Administratören har Full rättighet på allting på den där databas filen, och jag är ju inloggad som admin, även så går det inte att skriva till db-filen föränn jag ändrat behörighet på "Alla", det är ungefär som att han inte förstår att jag är Admin.
Vet ni varför det blir så här? Eller tänker jag fel?

Glömde säga det att det här "skriva till databas"-problemet uppstår bara när jag försöker skriva till den från min ASP-sida..
det funkar fin fint om jag öppnar db:n i Access o ändrar där.

Tack! //Patrik
------------------
"When there's no more room in hell,
the dead will walk the earth."

[Redigerat av puzze den 12 maj 2001]

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

när du försöker skriva till databasen från asp-sidan så är det inte du som är inloggad, utan det konto som används är internet-gästkontot (IUSR_<datornamn> ).

sätt rxwd-rättigheter på detta kontot för aktuell mapp så ska allt bli jättebra. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

puzzeMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

ja, men titta!, det funka.. man tackar!

------------------
"When there's no more room in hell,
the dead will walk the earth."

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)