Är det så här man skriver? kolla gärna fnuttar och om jag använt rätt ' och # tecken där det ska vara det, och tagit bort där de inte ska vara. gärna vilka siffror man ska ha efter connect oxå... jag vet att det står om detta lite överallt, men så som jag fattat det så skriver folk lite olika. tänkte sammanfatta lite, om ingen misstycker :)
tack!
//Ta ut saker ur databas för tex paging
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Jet OLEDB:Database Password=aaa;Data Source = " & Server.MapPath("db/databas.mdb")
SQL = "SELECT falt1, falt2, falt3 FROM tabell ORDER BY id DESC"
Set RecSet = Connect.Execute(SQL)
IF NOT RecSet.EOF THEN arrRecSet = RecSet.GetRows()
RecSet.Close : Set RecSet = Nothing
Connect.Close : Set Connect = Nothing
//Lägg till,ta bort eller uppdatera saker i databas
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Jet OLEDB:Database Password=aaa;Data Source = " & Server.MapPath("db/databas.mdb")
SQL = "INSERT INTO tabell (text, tal, datum) VALUES ('" & texten & "'," & talet & ",#" & datumet & "#)"
SQL = "UPDATE tabell SET text = '" & texten & "', tal = " & talet & ", datum = #" & datumet & "# WHERE id = " & id & " "
SQL = "DELETE FROM tabell WHERE id = " & id & ""
Connect.Execute(SQL),,128
Connect.Close : Set Connect = Nothing
SQL = "UPDATE tabell SET text = '" & texten & "', tal = " & talet & ", datum = #" & datumet & "# WHERE id = " & id [b][blue]& " "[/blue][/b]
SQL = "DELETE FROM tabell WHERE id = " & id [b][blue]& ""[/blue][/b]
Det finns ingen anledning att lägga till ingenting i slutet på SQL-frågor.
Det betyder att du i tredje paramametern har möjlighet att hjälpa providern på traven och ange hur den ska tolka den första parametern: en SQL (adCmdText), en Stored Procedure (adCmdStoredProc), ett tabellnamn (adCmdTable), osv ..
Calevan skrev:
och spelar det någon som helst roll om jag skriver..
Det kan man ju alltid diskutera. Providern kan säkert själv lista ut vad den första parametern är för nåt. Men å andra sidan skadar det inte - Om du ändå ska ange den tredje parametern öht så kan du ju lika bra göra det helt by-the-book?
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2