Hej!
Jag kan lite ASP, men jag har alldrig programmerat i Visual Basic. Hur är det, används språket ungefär på samma sätt i VBA som i ASP? Jag hade nämligen tänkt prova att programmera i Visual Basic, kan man det tro?
Tack! /Erik
5 svar · 174 visningar · startad av eriks
Hej!
Jag kan lite ASP, men jag har alldrig programmerat i Visual Basic. Hur är det, används språket ungefär på samma sätt i VBA som i ASP? Jag hade nämligen tänkt prova att programmera i Visual Basic, kan man det tro?
Tack! /Erik
joo, det skiljer inte något nästan men det är klart visual basic är ett komplett programspråk med mer möjligheter och därför även lite mer att hålla reda på.
Kan väl dock inte anse mig vara duktig men har testat lite och det funkade även att få enklare vb-program att funka tackvare kunskaperna i vbskript
[Redigerat av eMan den 10 maj 2001]
Eftersom ASP inteär ett språk, utan en teknik som använder sig av VBScript (eller annat scriptspråk) så kan man direkt se lite vad som det hela handlar om...
VBScript är en avkomma av VB, och som ordet Script antyder så är det inte ett komplett språk...
VB kan du inte använda direkt i ASP-dokumentet... det enda (i samband med ASP) du kan använda det till är att skapa komponenter som du sedan utnyttjar i ASP(VBScript)-koden...
Mvh, Vide
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
Det går även utmärkt att använda Jscript och Perl script som scriptspråk. Man är inte på något sätt låst till VB script.
/T
------------------
This is what the KLF is about
Om du vill använda dig av VB när du programmerar webbsidor är ASP.NET ett hett alternativ. Det är ännu bara i Beta stadiet, men inom ett år kommer det att utvecklas mycket (skulle jag gissa på ivf). Det är kraftfullare och mer intressant än vanlig ASP, så om du är ny, börja med ASP.NET på direkten :)
Läs mer: http://www.gotodotnet.com
Vad jag har märkt har Vide hyfsad koll på ASP.NET...?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Fame is a bitch, man [Brad Pitt - Fight Club] --
Vad jag har märkt har Vide hyfsad koll på ASP.NET
Hyfsad... jo, inte mer :) ... asp.net kommer att slå asp på fingrarna i alla lägen (förutom att det tar några dagar längre att lära sig)...
Det spelar nog inte så stor roll vad man lär sig, bara det har med programmering att göra... kan man programmera ett språk så är det en lätt match att lära sig ett nytt...
När man väl kommit in i asp.net (språket jag använder är C#, men VB går också att använda), så är det mycket enklare än ASP att använda sig av...
Mer info om asp.net: http://www.webeye.nu/default2.asp?que=aspx/default.asp
Mvh, Vide
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com