webForumDet fria alternativet

Epostformulär med recset

ASP

7 svar · 463 visningar · startad av CharlotteM

Medlem sedan maj 200338 inlägg
Frågan#1

Nu står det nog still i mitt arma huvud.
Jag ska sända en bekräftelse till de som anmäler sig till olika tävlingar och vill ha med några av uppgifterna ur databasen.
När jag använder koden är nedan så går visserligen uppgifterna iväg till mottagaren men i form av en bifogad att-fil.
Hur gör jag för att uppgifterna ska visas i anmälarens epostprogram?

<form name="form1" method="post" action="mailto:<%=RecSet("epost")%>">
<p> Referensnummer<br>
<input name="Idnummer" type="text" value="A<%=RecSet("id")%>">
<br>
Anmälarens namn<br>
<input name="Anmälare" type="text" value="<%=RecSet("anmalare")%>">
</p>
<p>
<input type="submit" name="Submit" value="Skicka uppgifterna med epost">
</p>
</form>

Jätteglad om jag kan få lite hjälp även om jag nog kommer att skämmas över att inte fixat det....

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Kan du inte använda någon mailmodul typ CDONTS eller JMail

Testa att söka lite på ASP, VBScript forumet efter "skicka mail" så får du flera exempel.

Mv icaaq

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Använd enctype="text/plain" i din formkod så skickas mailet som vanlig text istället.

[red]<form name="form1" method="post" action="mailto:<%= RecSet("epost") %>" [b]enctype="text/plain"[/b]>[/red]
Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Tråden flyttad från HTML, XHTML & CSS

Jag har nu lämnat tanken på ett vanligt mailformulär och inriktar mig mot jmail i stället, har för mig att mailformulär inte fungerar så bra i alla browsers....

Det rör sig om anmälningar till tävlingar där deltagarna skriver in sina uppgifter på en sida som sen lagras i db'n.
Sen är det meningen att dom ska kunna plocka ut dessa för att ska kunna få en bekräftelse med epost som då ska gå med jmail. Det är ett val dom får göra med en submitknapp.

Jag började med att göra ett formulär som jag fyllde i och skickade iväg. det fungerade fint men när jag sen la in ett recset i stället för skrivfältet ville det sig inte längre. Mailen kommer fram men utan innehåll.

Någon som kan leda en virrig tjej åt rätt håll?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

CharlotteM skrev:

Jag började med att göra ett formulär som jag fyllde i och skickade iväg. det fungerade fint men när jag sen la in ett recset i stället för skrivfältet ville det sig inte längre. Mailen kommer fram men utan innehåll.

Hur ser din kod ut?

Det är i själva formen jag yar problem

Det är i detta avsnitt jag inte vet hur jag ska göra.. Jag testade i "textaerean" att peta in <%=RecSet("tavling")%> utan framgång..

<form action="mail.asp" name="skickamail" OnSubmit="return valider()">
<tr><td>Konto</td><td><input type="text" name="avsandare" value="info" class="text">@<%=domain%></td></tr>
<tr><td>Visat namn</td><td><input type="text" name="avsandarnamn" value="Orestad Open" class="text"></td></tr>
<tr><td>email</td><td><input type="text" name="email" class="text"></td></tr>
<tr><td>Mottagarnamn</td><td><input type="text" name="namn" class="text"></td></tr>
<tr><td>Subject</td><td><input type="text" name="subject" class=="text"></td></tr>
<tr><td>Innehall</td><td><textarea><%=RecSet("tavling")%></textarea></td></tr>

<tr><td><input type="submit" value="Skicka epost" class="knapp"></td></tr>
</form>

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om du skicka vidare datat från textarean så måste den ha ett namn, så du kan använda request.form på mottagarsidan. (Du bör då också lägga till method="post" i <form>-taggen.)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)