webForumDet fria alternativet

Konvertera cgi till asp?

ASP

17 svar · 327 visningar · startad av Sensei

Medlem sedan mars 200168 inlägg
Frågan#1

Finns det något sätt att konvertera cgi till asp?

------------------
.:' Jolt ':.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

ja, man skriver om koden.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

He....

CGI = Common Gateway Interface, alltså inget språk.
ASP = Active Server Pages, ett tillvägagångssätt, inte heller nåt språk.

Typ...

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Men det finns inget program som kan konvertera?

[Redigerat av Sensei den 09 maj 2001]

Förlåt för den något höga besserwisserfaktorn men din fråga hamnar i samma kategori som frågan "hur får jag min dator att fungera?".

---
ASP är som CGI fast hejdlöst mycket bättre.

Den största skillnaden mligger i att ASP är inget stand alone program utan det är lite skript som exekveras varje gång besökaren besöker en viss sida.

CGI är komplilerade .exe filer och betydligt mycket krångligare att ha och göra med.

Döper man en fil till index.asp och skriver:

<%
response.write "helo world!!"
%>

... så fungerar det. Samma med index.php:

<?
echo "hello world!!";
?>

Are you with!?

------------------

Nej det finns inget program som kan konvertera.

Bäst är att skriva om allt som Anders sa. Ingen hackar CGI idag för det finns asp, php och jsp med flera.

Vilket språka snackar vi om samt vad gör dina cgi filer?

------------------

Det är ett beställnings system, rätt mycket pillande och jag håller på o lär mig asp, så att skriva om det kommer nog ta sin tid, och cgi kan jag 0 om därav kanske den lite dumma frågan.

------------------
.:' Jolt ':.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

ASP är som CGI fast hejdlöst mycket bättre.

Gör samma kommentar på CGI/Perl-forumet så får vi se hur många som håller med :e

CGI är komplilerade .exe filer

Nej, CGI är som namnet antyder ett interface. Det kan användas av kompilerade program eller script via en interpreter. PHP som du nämner använder faktiskt samma interface (CGI).

Teoretiskt skulle du kunna använda perl som scriptspråk under ASP, men det kanske vore att gå över ån för att hämta vatten. Lika teoretiskt skulle du kunna använda VB-script (som du normalt använder under ASP) som scriptspråk för CGI.

Hurvida det ena CGI skulle vara mycket krångligare än ASP beror nog på i vilken ände man börjar, IMHO.

Använder båda, och måste väl säga att båda har sina fördelar.

------------------

/ J

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jojoxx, det här är inte ditt forum... ;)

komma här och, tja, veta saker. skäms! :e

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Liten fotnot: Även php kan köras som cgi.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Va fan... Håll inte på och felcitera mig för då måste jag stå till svars för saker jag inte sagt.

När jag säger att "ASP är som CGI fast hejdlöst mycket bättre" syftar jag på namet på tråden, alltså själva ämnet.

Vad jag menar är att om man tar över ett projekt i asp eller ska ta sig ann ett gamalt projekt är det enklare att sätta sig in i än kompilerade .exe filer...

Givetvis gäller det andra tillvägagångssätt också men *just nu* är det ASP vi diskuterar.

---
Min personliga åsikt är dock att om man har hackat CGI i C eller C++ kanske PHP skulle vara en lämpligare variant att migrera till MEN det postaren av tråden undrade var relaterade till just ASP och det var förmodligen ingen slump!

Företaget han arbetar för kanske har en policy att enbart använda mjukvara från Microsoft. Det vet man inte.

Please stick to the thread.

------------------

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Teoretiskt skulle du kunna använda perl som scriptspråk under ASP, men det kanske vore att gå över ån för att hämta vatten. Lika teoretiskt skulle du kunna använda VB-script (som du normalt använder under ASP) som scriptspråk för CGI.

Perlscript?
Fungerar hyfsat bra....

------------------
Shape is a State of mind!

Så jag kan bara döpa om filerna till .asp eller vad? :e

------------------
Budweiser - Batterisyra och vatten.

[Redigerat av Sensei den 09 maj 2001]

Heh, här hettar det till ;)

Va fan... Håll inte på och felcitera mig för då måste jag stå till svars för saker jag inte sagt.

Så länge som [ctrl][c] och [ctrl][v] fungerar på min dator så är det inte felciterat.

När jag säger att "ASP är som CGI fast hejdlöst mycket bättre" syftar jag på namet på tråden, alltså själva ämnet.

Det är ju en personlig åsikt, och jag säger inte emot dig på grund av just den anledningen. Men det kanske kan vara lite partiskt att ta detta som dagens sanning om man läser det på ett ASP-forum, inte sant? :)

Vad jag menar är att om man tar över ett projekt i asp eller ska ta sig ann ett gamalt projekt är det enklare att sätta sig in i än kompilerade .exe filer...

Fortfarande så är CGI inte lika med kompilerade program. Perl som vanligast för CGI är just ett script-språk (d.v.s. ej kompilerade script).

Givetvis gäller det andra tillvägagångssätt också men *just nu* är det ASP vi diskuterar.

...

Please stick to the thread.

Var inte ämnet på tråden "Konvertera cgi till asp?"? Jag tycker vi reder ut begreppen bra här.

------------------

/ J

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Då kan väl jag tillägga att ASP inte är som CGI utan ett ISAPI filter och att ASP kan i många fall vara långsammare än CGI. Det beror ju på vad sidan gör... hua!

... vanligtvis i alla fall :) ActivePerl (en vanlig perlvariant för Win32) finns för ISAPI (ActivePerl)

Välkommen i diskusionen Herman :)

------------------

/ J

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Tack Jojoxx.

Sensei, vad är det för CGI applikation du har? är det ett program (*.exe) eller är det ett PERL-script (*.pl)? eller ngn annan typ? Klistra in det i ett inlägg så kanske ngn här kan hacka ihop ett asp/vb-script åt dig.

Det är ett pearl script, .pl dvs. Sidan som jag måste fixa om har du här:

http://www.millergraphics.se/formular/mbbest_frameset.html

Beställ ingenting bara då sidan ligger online och fungerar på det gammla webhotellet. Saken som lurar för mig är sjävla funktionen att få in informationen på ett dokumment sen bara fylla på. Just att skriva en sak i en frame sen ploppar det fram i en annan har jag lyckats kirra iafall :e

Företaget han arbetar för kanske har en policy att enbart använda mjukvara från Microsoft. Det vet man inte.

Den dagen den sorgen...

------------------
webForum som haver kodarna kär, se till mig som newbie är, vart jag mig i koden vänder står elaka buggar o visar tänder. Amen.

[Redigerat av Sensei den 10 maj 2001]

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)