webForumDet fria alternativet

FileSystemObject försvann

ASPur ASP

8 svar · 267 visningar · startad av Kristianstad

KristianstadMedlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej!
Idag när jag skulle köra ett script på min IIS, kom felmeddelandet:

IIS skrev:

(0x80040111)
Klassen stöder inte mängder (eller så är klassobjektet borttaget)

Set Obj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") är vad som står på den aktuella raden.

Igårkväll fungerade det och de saker jag gjorde igår var:
1. Jag uppdaterade Nortons virusdefinitioner.
2. Jag rensade datorn från onödiga program i "Lägg/Till-program" i Kontrollpanelen.

Jag har testat att ominstallera IIS:en, utan resultat.

Vad kan man göra? Kan man ladda ner FileSystemObject-komponenten någonstans?

Tack på förhand!

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Nu tycker jag iofs att fellmeddelandet låter väldigt märkligt, men kolla först om ..\system32\scrrun.dll finns i ditt system. Gör den det så prova att regga om den med:

C:\WINNT\system32>regsvr32  scrrun.dll

Saknas filen så kan du ladda hem hela run-timen här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/downloads/list/webdev.asp

Nej, någon scrrun.dll har jag inte i min dator.

Jag försökte installera "Microsoft Windows Script 5.6 (Windows 2000, XP)" från den länk du gav mig, Niko. Men följande meddelande kom fram

Windows XP skrev:

"Den programvara du installerar har inte genomgått Microsofts testprogram för att verifiera dess kompartibilitet med Windows XP.
Den här programvaran kommer inte att installeras."
"INF Install failure. Reason: Could not retrieve the system message. You may run out of the system resources."

Jag har Windows XP Pro.

Vilket program skall jag installera från den länken du gav mig?

Den översta (scripten.exe). Den är för 2000/XP och om du får det felet som du beskriver så är det nåt väldigt konstigt (det låter mer som om du försöker installera en osignerad driver, eller nåt?). Tog du rätt språkversion?

Här är en skärmdump över felmeddelandet.
Jag har testat både svenska och engelska versionen.

Kanske är formatera datorn enda utvägen?

Hmm .. Det är ju onekligen lite komiskt att XP påstår att MS egna set-up:er inte genomgått MS testprogram.

Nu kör jag inte själv XP, men det här låter väl mest som nån inställbar säkerhetsgrej? Är du inloggad som administrator? Vad händer om du högerklickar på länken och laddar ner set-up:en innan du försöker köra den?

Kanske är formatera datorn enda utvägen?

Låter lite drastiskt, tycker jag.

Jo, det är verkligen komiskt.

Jag är inloggad som administratör.
Jag har testat att spara installationsprogrammet på skrivbordet och därefter kört det, utan resultat.

Edit:
Jag försökte ladda ner en uppdatering för IIS på Windows Updates hemsida, men det resulterade i ett meddelande om att "Objektet inte gick att installera". Konstigt...kan någon viktig systemfil försvunnit när jag avinstallerade program?

kan någon viktig systemfil försvunnit när jag avinstallerade program?

Vet inte, jag känner inte igen ditt problem alls. Du kan ju alltid prova att köra in sp 1a igen innan du försöker med scripting run-timen igen:

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Det skadar inte iaf.

Hejsan!
Igår var det min oturstag. Berättar nedan:

Igårkväll försökte jag som sagt att uppdatera en IIS-patch ifrån Windows Update. Men det kom ett felmeddelande.

Jag beslöt därför att boota upp Windows XP-CD-skivan och välja att reparera Windows XP. Men mitt under reparationen så kom det ett felmeddelande om att det var en fil som inte gick att radera. Jag försökte på nytt, men det kom samma fel och den hade ju redan raderat hela Windows-mappen.

Jag var nu tvungen att installera Windows XP på nytt och som tur var fanns alla gamla dokument kvar.

Jag loggade in på bredbandet för att köra Windows Update, men efter att varit på internet i 15 sekunder fick jag MSBlast!!

Jag han alltså inte ladda ner någon patch som förhindrade MSBlast och eftersom datorn stängs av då man sätter på datorn så var jag tvungen att formatera datorn helt och hållet.

/ Kristoffer

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.94fcd635
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)