eriksMedlem sedan apr. 20011 356 inlägg
Hej!
Jag är inte speciellt duktig på asp, och jag tror att min fråga är löjligt enkel för er här på detta forumet.
Jag förstår inte riktigt hur apostroferna och citaten fungerar. Jag ska ge ett exempel från ett SQL -uttryck (Insert Into Vadsomhelst), när jag ska ange värden. Jag har testat följande uttryck:
1. "VALUES(355233,8)" Fungerar bra.
2. "VALUES('355233','8')" Fungerar lika bra. Är detta samma sak?
3. "VALUES(355233,"8")" Slut på programsats förväntas. Pilen som pekar på felet ( i PWS) pekar på V:et i "VALUES...
4. "VALUES(355233," & variabel & ")" Too few parameters. Expected 1
5. "VALUES(355233,'" & variabel & "')" Fungerar bra.
Alla uttryck förs in i en databas med datatyp Text (annat gäller väl när det är Tal). Någon som vill ta sig tid och kan svara på hur man använder citat och variabler?
Tack! /Erik
VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg
I språket SQL betyder ' runt värdet att det är sträng (och i SQL-server också datum), utan apostrofer räknas det som tal (nummer, integer)... # räknas i Access som datumavgränsare...
I ASP (VBScript) är " en strängavgränsare, utan " är värdet ett tal...
Grunerna... :)
------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com
McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg
eriks nice jobb o testa alla... kanon hjälp för mig :D
Har oxå lite problem med dessa "snuffar"
kanske nått för dig vide att ha med på faqn där skillnaden finns samt eriks exempel ovan.
satt igår o tragla med ett felmeddelande Too few parameters. Expected 1 o detta hade då definitivt hjälpt mig...
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
[Redigerat av McD den 09 maj 2001]