webForumDet fria alternativet

Ladda upp word och pdf till databas.

ASP

5 svar · 340 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Jag har en Ms Access databas, det enda jag kommer åt. x(

Men nu till mitt problem:
Jag har ett script som är skapat för att ladda upp bildfiler till en databas, scriptet använder sig av FSO för uppladdningen på detta sätt slipper jag ha en komponent.

I databasen har jag på fältet som innehåller binära filen datatypen Active X-objekt, allt detta fungerar fint med bilder men så fort det blir en fil av typen .doc .pdf .txt så får jag felmeddelandet:

Microsoft JET Database Engine (0x80040E21)
Fältet är för litet för de data du vill infoga. Försök att infoga eller klistra in mindre information.
/kalender_insert.asp, line 107

storleksmässigt så kan en bild som laddas upp vara rättså stor har inte testat någon max storlek än, men om jag så endat försöker ladda upp ett textdokument på 1KB så blir det det ovanstående felet. :(

Någon som har en lösning eller flera? :q

Medlem sedan aug. 200160 inlägg

Ändra ditt datafält till PM, troligtvis har du det inställt som Text, och det klarar endast 256 tecken.

lbrink skrev:

Ändra ditt datafält till PM, troligtvis har du det inställt som Text, och det klarar endast 256 tecken.

Nope har inställt det som active X Objekt, det skumma är att varför klarar fältet av en del bilder som är på en ca 250 KB medans en del klarar den inte av... och varför klarar den inte alls av textdokument eller worddokument..

Ah ja... om inte annat får man väl slopa detta med databasen och bara lägga in en guid till bilden!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

hmm en motfråga bara!

är det inte bättre att bara ha sökvägen till filen i databasen sen använda ett komponentlöst scrript till att ladda upp filen mot servern!
bara en tanke som verkar snabbare för databasen =P

MVH

Cannabis_Tomten skrev:

hmm en motfråga bara!

är det inte bättre att bara ha sökvägen till filen i databasen sen använda ett komponentlöst scrript till att ladda upp filen mot servern!
bara en tanke som verkar snabbare för databasen =P

MVH

Såklart! :) Men jag undrade bara om det finns den möjligheten? :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

En liten kodsnutt skulle kanske underlätta felsökningen?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)