hur får man en checkbox att inte säga on, utan ett värde, är nog frågan jag i alla fall lämnade ifrån mig till dig. :)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>
31 svar · 331 visningar · startad av crisse6 · sida 2 av 2
jag har två frågor! först, jag har där man läser sin meddelanden så kan man bocka för vilka man vill ta bort, det funkar, men varför fungerar inte mottagar sidan som ska uppfatta vad som ska tas bort, har denna kod: SQL = "DELETE FROM meddelande WHERE id = request.form("id") fråga 2: jag har en enkel sökmotor som söker i db:n, men jag vill att den ska hitta antingen om man valde namn el
Läs frågan i sin helhet →hur får man en checkbox att inte säga on, utan ett värde, är nog frågan jag i alla fall lämnade ifrån mig till dig. :)
------------------
hur får man en checkbox att inte säga on, utan ett värde, är nog frågan jag i alla fall lämnade ifrån mig till dig.
Man använder sig av value=4711 t.ex
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 08 maj 2001]
jag tolkar det som att det är det crisse har gjort enligt ovan, det är därför det är lite knasigt?
------------------
Man använder sig av value=4711 t.ex
hur menar du LarsG? Jag skrev value typ så här ju,
response.write "<form name=""tabort"" action=""raderamess.asp"" method=""post""><input type=""checkbox"" name=""id"" value=""" & rsMess("id") &""">"
men det funkar inte ju... vad ska man göra?
Erik >> Vilket är onödigt?
------------------
www.groda.net *kvack*, *kvack*
[Redigerat av crisse6 den 08 maj 2001]
Jo det var så jag menade. Ser det ok ut om du gör view source?
------------------
varför funkar inte denna rad då?:
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><form name=""id"" method=""post"" action=""raderamess.asp""><input type=""checkbox"" name=""id"" value=""& rsMess(""id"") &"">"
får detta fel mess:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'id = & rsMess('.
/groda/raderamess.asp, line 82
------------------
Jag skrev inte onödigt. Jag skrev opraktiskt.
Jag själv tycker det blir krångligt att ha en massa kod i Response.Write.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Så här då
Response.Write "<td bgcolor=""#" & Color & """><font face=""Verdana"" size=""1"" color=""black""><form name=""id"" method=""post"" action=""raderamess.asp""><input type=""checkbox"" name=""id"" value="""& rsMess("id") &""">"
eller
Response.Write "<td bgcolor='#" & Color & "'><font face='Verdana' size='1' color='black'><form name='id' method='post' action='raderamess.asp'><input type='checkbox' name='id' value='"& rsMess("id") &"'>"
------------------
tack LarsG, det funkar! men tyvärr ett problem, det går inte att ta bort flera mess samtidigt... :( hur gör man då?
------------------
Du har alltså en checkbox för varje meddelande och alla har samma namn och value är satt till id?
I så fall borde det funka att göra
sql = "delete from message " & _
" where id in (" & request.form("id") & ")"
databas.execute sql,,128
Kommer inte ihåg vad din tabell heter, så byt ut det.
------------------