Jag håller på att skapa ett fotoalbum till min klubbshemsida.
Jag är nu lite konfundersam över en grej, det är lite små jobbigt att hålla på skapa tumbnails av varje foto, men men ibland måste man.
Nåja finns det någon möjlighet att när jag gör uppladdningen av fotot så skapar den en tumbnail av fotot och förminskar fotot som är kanske 1024*768 el. större till en storlek som är 478*xxx eller liknande..
hur skal man gå tillväga..
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Det finns olika komponenter till ändamålet. ShotGraph och ASPSmartImage (eller ASPImage, minns inte riktigt) är några exempel på dessa...
Om det finns möjlighet att utföra det du vill utan någon komponent är jag dock osäker på.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Går ju att krympa i html-koden men det är verkligen inte att rekomendera då tar ju tumnageln liga mycket plats som orginalet och då försvinner ju poängen med att använda minityrer. Antingen en komonent som LeonL säger eller så kan man göra som jag brukar göra. Använda något program som krymper bilderna innan de laddas upp.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg AspSmartImage är ypperligt för detta, jag använder det på ett flertal webbplatser.
Har nog ett par kodsnuttar jag kan dela med mig av om det blir aktuellt. :bire