ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Jag får detta felmeddelande:
Serverobjekt fel 'ASP 0177 : 8007007f'
Server.CreateObject misslyckades
functions.asp, rad 32
8007007f
På följande rad:
Set oCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Vad beror detta på?
Saker jag har testat:
- Ominstallation av IIS
- Ominstallation av skriptmotorn 5.6
- Ominstallation av MDAC
Men inget av dessa hjälpte. Så vad ska jag mer försöka?
MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg Felet ligger förmodligen på någon intilliggande rad, visa lite mer kod.
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg En gammal webbsajt fungerar inte heller som har fungerat utan problem tidigare.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Testa att köra CreateObject("ADODB.Connection") utanför IIS:en i en VBS-fil, eller new ADODB.Connection i en kompilerad VB-app.
Funkar inte det så har du definitivt nåt problem med ADO:n. Kör MDAC Component Checker och se om du kan upptäcka nån versions-/språkkonflikt.
Om det funkar utanför IIS:en så känns det mer som en rättighetsgrej. Prova då att byta Anonymouskontot på sidan till tex Administrato/ör.
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg När jag skulle testa att installera Visual Basic 6.0 fick jag upp följande två felmeddelanden:
- msdasql.dll was unable to register itself in the system registry
- oledb32.dll was unable to register itself in the system registry
Men som tur var hade jag en gammal kompilerad exekverbar vb-applikation som ansluter till en MySQL-databas. När jag försöker köra den får jag detta felmeddelande:
Run-time error '-2147024769 (8007007f)':
Automation error
En till sak som kanske kan hjälpa till att felsöka felet är att när jag försöker starta upp MySQL-Front 2.5 dyker ett felmeddelandet upp som jag postat i Windows-forumet
Dock fungerar det att starta upp MySQL-Front:s beta-version 3.0.
Det verkar alltså som att jag har problem med ADO:n. Har laddat ner det där programmet du refererade till men förstår inte riktigt vad jag ska göra med det. Får bara upp en massa listor med installerade DLL-filer m.m. Vad är det jag ska kolla efter?
Det kanske är dags att flytta denna tråd till ett mer lämpligt forum?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Har laddat ner det där programmet du refererade till men förstår inte riktigt vad jag ska göra med det.
Vet inte riktigt. Tänkte mest du kunde posta en skärmdump så att andra som också kör svensk XP kunde jämföra.
Men en annan sak: När du säger att du ominstallerat MDAC:en, menar du då den senaste versionen (för svenskt Windows)?
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det finns ju faktiskt en senare:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=6c050fe3-c795-4b7d-b037-185d0506396c
(som du av skärmdumpen att döma har kört in en gång tidigare). Prova att köra in den igen. Om det funkar vet jag inte.
Vet inte riktigt vad jag ska ta en skärmdump
Visa en 2.8-flik (när du kört in 2.8:an igen) som innehåller msdart.dll. Enligt din andra tråd är det ju (eventuellt) den som är grundproblemet.
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Har nu installerat MDAC 2.8 men det löste inte felet.
Här har du en skärmdump på MDAC 2.8 RTM (enda 2.8-fliken)
http://www.ampy.net/ComponentChecker2.gif
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det känns som klassisk "Dll-hell" och jag vet väl egentligen inte mer än du (kör själv engelsk 2000). Men jag hittar inte msdart.dll i listan. Var har du den? Finns den bara under 2.7 RTM-fliken?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Drog igång en svensk XP i VMWare och upptäckte en grej: Den första msdart.dll som innehåller SetFileSecurity (ditt felmeddelande) är den som kommer med MDAC 2.8. Du borde alltså redan ha den, men jag bifogar den ändå:
Prova att ersätta den som finns i System32. (Egen risk, ta back-up först osv ..). Kolla också igenom disken så att du inte har en massa gamla versioner på ställen där dom inte ska vara.
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Jag hittar bara msdart.dll i en flik och det är i MDAC 2.7 SP1.
Ska prova med att ersätta den du bifogade men först måste jag ta backup på en del saker. Återkommer med resultat.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Jag hittar bara msdart.dll i en flik och det är i MDAC 2.7 SP1.
Mycket skumt. I min svenska XP finns den under 2.8-fliken: Version 2.80.1022.0, CodePage 1200.
Har du tur så räcker det att ersätta den. Har du otur så finns det även andra problem.
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Nu fungerar det! :bire
Det hjälpte alltså med att ersätta den dll-filen som du bifogade.
Tusen tack och god jul på dig! :)
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Detsamma! Du hade iaf tur i oturen - det är rätt sällan det är en DLL som krånglar.