webForumDet fria alternativet

Response.redirect ?

11 svar · 284 visningar · startad av hockas

hockasMedlem sedan okt. 200332 inlägg

Kan response.redirect enbart användas för att uppdatera det fönster eller den frame som man för närvarande kör en fil i ?

Eller kan jag använda response.redirect för att uppdatera en annan frame ? Eller kan man köra ett script som laddar andra framar i redirecten ?

Eller är det kanske något helt annat jag ska göra för att aoutomatiskt uppdatera en annan frame ?

Det är mycket nu....

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du kan inte använda response.redirect för att göra något med någon annan frame. ASP körs ju helt och hållet på servern, och asp-tolken har inte en aning om vad som finns hos klienten.

Du får sköta det med ett javascript.

<script>parent.framenamn.location.href='sida.asp';</script>

Mvh

Har ett sånt script redan men hur anropar jag det utan "action" i ett formulär ?

Suck, jag är verkligen baby på det här !

Det enklaste är väl egentligen att bara skriva ut det på sidan. :)

Istället för:

Response.Redirect "sida.asp"

skriver du:

Response.Write "<script>parent.framenamn.location.href='sida.asp';</script>"

Mvh

Trodde jag hade gjort precis så men det hade jag ju förstås inte... Det gäller att ha alla fnuttar i rätt mun ! :)

Så här ska det i alla fall se ut för min räkning:
Response.Write("<script>parent.list.location.href='lista.asp?search=""" & strSql & """';</script>")

MEN det fungerar inte riktigt ändå. Jag tror jag vet varför men inte hur jag ska göra istället...

Har ett forumlär där man anger ett val. Sedan laddas sidan om och jag plockar ihop en sträng som jag vill köra iväg som parameter till den andra framen. Är du med ? Då kan jag väl inte eka scriptet så här bara ? Blir det inte problem med bufferteringen av sidan då ?

Ack det finns så många frågor...

Response.Write("<script>parent.list.location.href='lista.asp?search=" & strSql & "';</script>")

Vad innehåller strSQL? Du ska inte ha några strängavgränsare runt variabelvärden i dina querystrings.

Mvh

strSql innegåller en vanlig textsträng... VAd menar du ?

Jag tänkte du kanske var sugen på att ge mig ett exempelvärde.
Om en querystring skall innehålla konstiga tecken, så skall vi använda Server.URLEncode för att alla tecken ska tolkas rätt, och eftersom vi använder javascript ska vi också ersätta apostrofer, eftersom de bryter strängen och skapar ett javascriptfel.

Response.Write("<script>parent.list.location.href='lista.asp?search=" & Replace(Server.URLEncode(strSql), "'", "\\'") & "';</script>")

Mvh

Resultatet av ovan blir

<script>parent.list.location.href='lista.asp?search="WHERE Latin LIKE 'a%' "';</script>

Jag ska alltså sortera ut alla namn som börjar på a. (Resten av Sqlsatsen plockas ihop i den frame dit jag vill skicka den här infon...)

Kika på http://fumei.dyndns.org/2/MyOwn/galleri/ind_gall.html så blir det säkert klarare vad jag försöker åstadkomma.

Tack du underbare människa. Det fungerar !!!!

:D

Varsågod!

Mvh,

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)