har lyckats få ihop en fungerande kod för att presentera lite information till användaren. Nu till mitt problem, skulle vilja skriva ut ett meddelande till användaren om det inte finns något inlagg i databasen.
och även sortera de olika "memo:rna" efter datum om det går. har. :)
<%
Set ConnectMEMO = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ConnectMEMO.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=g:\home\medialabs.se\plus.mdb"
SQL = "SELECT * From tblmemo WHERE struser = '" & session("id") &"'"
Set RecSetMEMO = ConnectMEMO.Execute(SQL)
%>
<%Do until RecSetMEMO.EOF%>
<b>Datum:</b> <%=RecSetMEMO("strtid")%><br>
<b>Memo:</b> <%=RecSetMEMO("strmemo")%><br>
<br><table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td height="1" bgcolor="#EBF0F5"></td>
</tr>
</table><br>
<%RecSetMEMO.MoveNext%>
<%Loop%>
<%
RecSetMEMO.Close
Set RecSetMEMO = nothing
ConnectMEMO.Close
Set ConnectMEMO = nothing
%>
Jag skulle vilja fråga @nders varför han har valt att inte lägga loopen inuti if-satsen som kontrollerar recordset:et. Om det nu är tomt på riktigt och det där skrivs ut, kan det fortfarande dyka upp ett felmeddelande på raden under när loopen drar igång.
Nja, loopen drar aldrig igång, så det behövs egentligen inte. Men visst, av tydlighetsskäl skulle jag väl kunna tänkas lägga in loopen i en else-del av if-satsen.
Jag har dock bestämt för mig att loopar kan generera fel om recordset:et är EOF. Det jag tvekar på är ifall det gäller Do Until-loopar eller om det kanske bara gäller While...
Hur som helst, jag har fått felmeddelandet själv några gånger, så av säkerhetsskäl kan det ju vara bra att ta som för vana att göra så. :)
283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e