webForumDet fria alternativet

En liten funderare!

ASP

4 svar · 205 visningar · startad av tomas21

Medlem sedan feb. 2003130 inlägg
Frågan#1

Har läst i några inlägg att man har problem med att ta emot värden från formulär. Jag har själv upplevt det problemet. Ibland så fungerar det perfekt med vanliga traditionella RecSet=Request.Form medan det i andra fall, som i mitt senaste, inte gick. Jag satt lägne och funderade på vad som kunde vara felet ifall det var databasen sessionen men till min förvåning visade det sig att det fungerade när jag istället för RecSet("Variabel")=Request.Form("variabel") skrev RecSet("Variabel")=Request.QueryString("variabel"). Variabeln variabel är fortfarande ett värde från formuläret.

Så min fundering är hur detta kommer sig?

Varför fungerar det ibland med Request.Form medan det andra ggr fungerar med Request.QueryString?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Ett tips.. Använd INSERT INTO i SQL-satsen istället för att köra Recordset.Addnew :)

Det går ju också. Men jag undrar hur det kommer sig att man ibland kan avända Request.Form medan man i nästa ögonblick måste använda Request.QueryString vid RecSet.AddNew.

Notera att detta inte är ett problem som jag inte lyckats lösa utan det jag vill få ut är lite teori om varför det är såhär.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Det beror på vad du anger som "method" i din form-tag (POST eller GET). Om inget anges så är default "GET" i (IE) och då kan du inte använda Request.Form.

Ok då förstår jag varför. Tack för svaret :)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)