Jag har kikat runt lite på forumet läst andras frågor men jag har fortfarande inte lyckats göra det jag vill, det kan iofs vara pga denna tid på dygnet men vi gör ett försök endå, alla tips är ju bra tips.
Jag håller på att försöka knåpa ihop ett fotoalbum, databasen (access), tabellen ser ut såhär:
ID
Bild - sökvägen till bilden
Info - Bildtext
Det jag vill göra är att hämta info från databasen och sedan skriva ut den, vilket funkar bra. Men, jag vill visa en bild i taget och att det ska komma upp en liten meny under bilden så att man kan klicka sig fram och tillbaka. Antog att man ska använda sig av paging men jag kan inte få det att funka :/
Sen kommer ju frågan hur jag smidigast löser detta om jag även vill ha thumbnails, hur ska jag bygga upp koden så att en viss thumbnail får rätt ID osv?
Något annat som även det vore trevligt att få lite hjälp med är att bygga en liten funktion så att besökaren kan kommentera bilderna... Men man kanske ska ta en sak i taget :)
Det vore verkligen trevligt om jag kunde få lite hjälp med detta, eftersom jag inte är allt för insatt i ASP, men man måste ju lära sig någon gång.
Gör länken till nästa bild så här: (för exemplets skull har bilden man tittar på id 5)
fotoalbum.asp?currentID=5&nav=next
Och för föregående:
fotoalbum.asp?currentID=5&nav=prev
Sedan låtar du alltså asp-koden välja rätt bild från databasen så här:
SELECT * FROM bilder WHERE ID > 5 ORDER BY ID
Respektive < 5 för föregående bild. Helst bör du göra så att den bara plockar fram en bild, för det är ju bara den första man vill åt. Jag använder mest Mysql, men jag har för mig det var så här man skrev i Access för att bara få den första:
SELECT TOP 1 * FROM bilder...
För att besökarna ska kunna kommentera bilderna behöver du i princip bara en tabell till, som lagrar bildens ID och så kommentaren och det du vill spara kring den (vem som skrev den och klockslag kanske).
Du vet ju vilket ID bilden som du visar har, så att visa kommentarerna blir ju lika enkelt som att visa bildtexten...
Förlåt om jag är krångling men nu ska jag testa en annan sak, tänke om jag ska skita i databasen och köra genom mappar istället... återkommer om jag får mer problem :)
Förlåt om jag är krångling men nu ska jag testa en annan sak, tänke om jag ska skita i databasen och köra genom mappar istället... återkommer om jag får mer problem :)
Ja, gör det.
Vi finns som sagt kvar när du kommer tillbaks. ;)
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e