kilpinMedlem sedan apr. 200084 inlägg Hur gör jag för att rensa en databas via nätet? Dvs jag har en databas som fylls på med namn genom ett formulär som sedan läggs in i en vanlig punktlista på sidan. Hur gör jag för att kunna tömma denna databas? Jag vill alltså göra en sida som man kan anmäla sig på, men varje vecka vill jag tömma databasen för att folk skall kunna anmäla sig på nytt.
Så här ser delar av koden ut i dagsläget:
<% If Request.Querystring("visa") = "" Then %>
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (\*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("databas.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
VisaGbook="SELECT \* FROM gbook ORDER BY ID DESC"
RecSet.Open VisaGbook, Connect
count = 1
Do Until RecSet.EOF OR count = mittantal
%>
<% If RecSet("Namn") <> "" Then response.write("<b>" & count & ". " & "</b>" & Server.HTMLEncode(RecSet("Namn")) & "<br>") End If %>
Antar att det inte är särskilt svårt med jag hajar nada! Tacksam för hjälp.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag antar (hoppas!!) att du har ett datumfält i din databas så du vet vilket datum de anmälde sig. Då kan man använda datumet.
Fast jag hade nog hellre använt mig av en int eller string och lagt dit en siffra för vilken vecka det är. Alltså, ta bort alla poster som har nuvarande veckonummer - 1.
Kolla i manualen efter date.
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
kilpinMedlem sedan apr. 200084 inlägg Det fixade sig efter lite trixning. De anmäler sig inte efter datum men kanske man borde fixa det. Egentligen spelar det ingen roll men det vore ju skönt att ha en databas som fixade allt med automatik. Dvs att man kan anmäla sig till en händelse som utspelar sig en gång i veckan och efter att händelsen ägt rum så visas inga namn längre. Dessutom vore det skönt om man kunde ändra datum för nästa händelse automatiskt. Men, detta är en utopi än så länge, har nyss börjat med ASP och kör learning by doing metoden.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Du kan lägga dit datumfältet i efterhand. Ladda ner databasen till din lokala disk, lägg till ett datumfält, uppdatera endast ditt INSERT skript med ytterligare en datum parameter. Done! :-)
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.