Jag håller på med ett bokningssystem. där jag ska hämta hur många rum som finns kvar genom att räkna bort det antal som är bokade. hur ser den asp satsen ut?
Jag har letat lite men hittar ej något som visar hur man ska skriva.
alltså i DB så står det 30 st rum alla olika sorters rum. vi säger att 4 st personer bokar 4 rum och det är då 26 st rum kvar. den info jag vill ha ut är vilka rum som är kvar och deras rum info.
Vi säger att du har en tabell som heter tbl. I denna finns bland annat kolumnerna rum_id, rum_bokad samt rum_info. Om ett rum är bokat så lagrar du 1 i det fält och om det inte är bokat så lagrar du 0 i det fältet. I så fall skulle du kunna köra med denna SQL-fråga:
SELECT * FROM tbl WHERE rum_bokad = 0
För att sätta ett rum som bokat använder du denna SQL-fråga:
UPDATE tbl SET rum_bokad = 1 WHERE rum_id= [rummets id i databasen]
Skriver samma sak fast med 0:a i stället för en 1:a om du vill ha ett rum satt som bokat. Hoppas att du förstår,
Vi säger att du har en tabell som heter tbl. I denna finns bland annat kolumnerna rum_id, rum_bokad samt rum_info. Om ett rum är bokat så lagrar du 1 i det fält och om det inte är bokat så lagrar du 0 i det fältet. I så fall skulle du kunna köra med denna SQL-fråga:
SELECT * FROM tbl WHERE rum_bokad = 0
För att sätta ett rum som bokat använder du denna SQL-fråga:
UPDATE tbl SET rum_bokad = 1 WHERE rum_id= [rummets id i databasen]
Skriver samma sak fast med 0:a i stället för en 1:a om du vill ha ett rum satt som bokat. Hoppas att du förstår,
Japp de verkar var precis så jag får göra förr att ja ska få ut den sortens statistik.
tackar
Hur kan svaret du skrev, Ogge, vara accepterat av OveRRidE???? OveRRidE har ju inte ens skrivit i denna tråd! Det ska ju stå att svaret är accepterat av Ogge!!! :q
Hur kan svaret du skrev, Ogge, vara accepterat av OveRRidE???? OveRRidE har ju inte ens skrivit i denna tråd! Det ska ju stå att svaret är accepterat av Ogge!!! :q
Därför att ÖveRRidaren är moderator i det här forumet..
de e helt ok att han gjorde det.. han e moderator. så då bestämmer han över tråden o iom att ja sagt att jag accepterat svaret så anser jag den som avslutat så att säga..
de e helt ok att han gjorde det.. han e moderator. så då bestämmer han över tråden o iom att ja sagt att jag accepterat svaret så anser jag den som avslutat så att säga..
Fast det bästa är om du markerar tråden som löst på en gång själv. Nästa gång alltså. :)
Mvh
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e