webForumDet fria alternativet

Ang annonsguiden.nu

ASP

11 svar · 656 visningar · startad av Webber2003

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg
Frågan#1

Jag har ställt frågan till de hur de gjort sin teknik med att hämta annonser från flera ställen, dock är detta tyvärr en affärshemlighet enligt de.

När den laddar in sidan i webbläsaren så är det många filer som har filändelsen *.jsp. Jag har letat runt på webforum.nu hur man alltså hämtar information som annonsguiden.nu gör utan resultat och även på sökmotorn Google.

Är det någon som kan hjälpa mig? Finns det inga färdiga script?

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Sök lite på XMLHTTP så kanske du hittar de svar du söker.. :)

EDIT: Antar att det är med ASP du vill kunna plocka in annonser...

Har sökt på XMLHTTP i forumet utan att det givit något.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Du kommer ju knappast att hitta en tråd där det står "Såhär plockar du in annonser och presenterar dom på samma sätt som annonsguiden.nu.."

Grejjen med XMLHTTP är ju att du kan hämta "data" ifrån externa källor.

Prova att köra följande kod på din lokala burk så kanske du förstår lite bättre :)

<%
Set objHTTP = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")

Set objRegExp = New regexp
objRegExp.Global = True
objRegExp.IgnoreCase = True
objRegExp.Multiline = true

objHTTP.Open "GET", "http://www.webforum.nu", False
objHTTP.setRequestHeader "Content-type","text/html"
objHTTP.Send
sHTML = objHTTP.ResponseText
sHTML = BinToText(objHTTP.responseBody,35000)
Set objHTTP = Nothing

objRegExp.Pattern = "(.*?)"

Set Matches = objRegExp.Execute(sHTML)

Response.Write sHTML

function BinToText(varBinData, intDataSizeInBytes)
	const adFldLong = 128
	const adVarChar = 200
	set aobjRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

aobjRS.Fields.Append "txt", adVarChar, intDataSizeInBytes, adFldLong
	aobjRS.Open

aobjRS.AddNew
	aobjRS.Fields("txt").AppendChunk(varBinData)
	tmp = aobjRS("txt").Value
	aobjRS.Close
	set aobjRS = nothing
	BinToText = tmp

set objRS = nothing
end function
%>

Nej förstås ;), men hur tekniken bakom det fungerar var jag intresserad av. Hur man hämtar information från flera källor.

Tyvärr så fungerar ej koden som du angav för mig, vet ej om det är fel på koden eller om det kanske är jag som har gjort något fel ;) .

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Webber2003 skrev:

Nej förstås ;), men hur tekniken bakom det fungerar var jag intresserad av. Hur man hämtar information från flera källor.

Tyvärr så fungerar ej koden som du angav för mig, vet ej om det är fel på koden eller om det kanske är jag som har gjort något fel ;) .

jadu d vet vi inte heller om du inte ger lite felkod =) hehe!

Har du senaste Script engine? har för mej att regexp kräver Engine 5.0 eller högre, om du inte har det så kan du ladda ner det från MSDN! du kan kolla version med följande kod snutt

<%
Response.Write ScriptEngineMajorVersion & "." & ScriptEngineMinorVersion
%>

Men man måste lägga upp den på en server för att test köra koden eller?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Webber2003 skrev:

Men man måste lägga upp den på en server för att test köra koden eller?

ehmm... den server du körde JAREMANNEN's kod, där den inte fungerade! där kan du testa o köra mn kod istället och säga vad den säger!

det underlätar gaaaalet mycket om du säger vad som gick fel med Jaremannens kod =) så slipper man gissa sej fram till olika svar =) hehe

EDIT: Koden fungerar utmärkt på min server!
men jag har som sagt "Script Engine 5.6", så du kanske borde glida förbi https://www.msdn.microsoft.se o ladda ner det =)

Nu äntligen fungerade det, var lite strul med servern. Men nu verkar det faktiskt fungera.

Ett tack till er båda för koden, väldigt lärorikt för mig. Jag vill gärna öva mig lite mer så om vi säger att jag vill hämta de senaste nyhetsrubrikerna från exempelvis www.aftonbladet.se, hur skulle en sådan kod se ut?

Tacksam för all hjälp ;)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Sen kan man notera att aftonbladet har copyright på sina texter, så det är inte bara att sno och publicera rakt av. Det gäller för allt på webben.

Japp självklar vet jag det ville enbart testa att hämta en rubrik eller liknande från någon hemsida för att testa.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Ang. Annonsguiden så skulle jag faktiskt tippa på att de har tillgång till annonssidornas databaser och hämtar det direkt därifrån, eller nått liknande iallafall, tvivlar på att de har en spindel som söker igenom alla sidor, det skulle helt enkelt ta för lång tid.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)