webForumDet fria alternativet

ID i Frames

6 svar · 427 visningar · startad av fumus

fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg

Skall för söka vara enkel i min förklaring ; )
1)Loggar in i flashapplikation 2) klickar på en knapp som öppnar en popup med frames, tar med ID på den inloggade. id=Request.QueryString("id").

Så här långt ok, men nu till problemet! Hur håller jag ID't "levande" när jag är inne i frames och härjar?
Detta är (nästan hela)min "index.asp" sida med alla frames, men jag fattar inte hur jag skall göra för att få med mig ID till underframsen.

<frameset rows="*" cols="640,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frameset rows="84,*" cols="*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="framtidsverkstan_top.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="400,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frameset rows="*" cols="173,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="framtidsverkstan_left.asp" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="*" cols="*,90" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="framtidsverkstan_main.htm" name="mainFrame" scrolling="yes" noresize>
<frame src="framtidsverkstan_right.htm" name="rightFrame" scrolling="NO" noresize>
</frameset>
</frameset>
<frameset rows="39,*" cols="*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
<frame src="framtidsverkstan_bottom.htm" name="bottomFrame" scrolling="NO" noresize>
<frame src="black.htm" name="bottomFrame1" scrolling="NO">

Snälla jag skulle behöva hjälp, tips förslag... har inte suttit med ASP alls mycket, så gärna exempel!

/Fumus

LR^evil.sidMedlem sedan maj 2002560 inlägg
Session("id")=Request.QueryString("id")

sedan denna håller sig så länge du inte stänger ner webläsaren eller byter site.

annars får du skicka med id:t på alla länkar

länk.asp?id="&request.querystring("id")&"
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Du kanske ska ta och titta på att använda en sessionsvariabel istället.
När någon har loggat in så sätter du helt enkelt en sessionsvariebel till ID.

Session("ID") = [i]ID-nummer[/i]

Sedan när du behöver ta reda på ID igen, så är det bara att ropa efter variabeln

Response.Write Session("ID")

red.
Jag verkar visst inte vara på hugget ikväll... :)

Tack!!

Precis.. det var något sånt jag var ute efter.
TACK!!

En fråga till, sessions id varar väl bara i ca 20min om jag inte har fattat det fel, eller? hur kan man komma förbi detta?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Session.Timeout = x

Gah!!

Det verkade så lätt när ni förklarade, men livet skall inte var enkelt!!

Så...det är så att jag har 4 framesets och i var och ett av dessa finns 3 frames som man "använder":

Top: som innehåller länkar till framesetsen (som ett fliksystem)
Left: som innehåller länkar till att hämta sidor för att visa information (från DB) imainfösntret
Main: som sagt, den som visat allt.

Jag fick ett frameset att fungera men sedan när jag klickar mellan framesetten så verkar det som om sessionsID's tappas eller så är det bara Skit bakom spakarna (vilket kan vara den troligaste orsaken)

Nu undrar jag hur och om man kan göra det som jag efterfrågar. : dvs behålla sessionsID't genom alla 4 frameset och dess underframes.

Framesetsen ligger på samma server och sessionsID't ges väl unikt till "besökarens" dator och inte ett per frameset?!

alltså vad är det för kod jag bör ha med på varje frameset, frame och sida för att db skall fatta vinket ID som den skall hämta från. Kan man anväda en .inc fil eller nått?

Snälla hilfe!!

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

En session är en anslutning till webbservern och har ingenting med antalet frames att göra.

Förslagsvis så skapar du sessionsvariabeln i Session_OnStart() i global.asa och sedan behöver du inte tänka mycket mer på den, eftersom den kommer att finnas så länge sessionen finns.

Sub Session_OnStart()
  Session.TimeOut = [i]minuter[/i]
  Session("ID") = 0
End Sub
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)