Finns på msdn, saknar dock länken
Finns det någonstans en syntax över vb-script som man kan ladda hem till datorn?
14 svar · 326 visningar · startad av Addeladde
Finns det någonstans en syntax över vb-script som man kan ladda hem till datorn?
Finns på msdn, saknar dock länken
Den finns ju webbaserat på msdn och den kan man iof ladda hem men finns den i nån hjälpfil eller pdf?
I IIS kan du ju alltid välja att installera dokumentationen. Active Server Pages. Det är ju alltid något...
1. Skriv "download vbscript documentation" på Google.
2. Tryck "I'm feeling lucky/Jag har tur."
3. Bingo.
Hittade den. Finns även Visual Basic documentation gratis? hittar det dock inte
VB? Nej, det tror jag inte. MS resonerar nog som så att om du behöver VB-dokumentationen så har du redan köpt VB-studion och då ingår ju dokumentationen.
(VB-/JScript är ju däremot "gratis"-grejer.)
Men jag ska ha det till att programmera makron i Excel. Hur tänker de då?
Dom tänker kanske att det är VBA och inte VB och att du ska använda hjälpen som följer med Office-paketet?
Annars finns det ett tips som slår alla kassa hjälpfiler när det gäller VBA:
1. Slå på makro-inspelningen ("Spela in nytt makro".)
2. Gör det du vill göra "manuellt" med mus och tangentbord.
3. Kolla i "Verktyg -> Visual Basic Editor" hur koden blir.
4. Ändra, återanvänd, klipp och klistra.
Vad är skillnaden mellan VBA och VB?
Men många saker blir inte speciellt bra och går dessutom inte att göra med inspelningsfunktionen.
Finns VBA-syntaxen gratis?
niko: Det där är väl i alla fall en sanning med modifiaktion, med VBA kan man ju göra ofantligt mer än vad man klarar av att göra genom att spela in ett makro.
Dock vid enklare, mindre saker håller jag med om att den metoden är bra.
En bra svensk sida med mycket info om Excel samt VBA är http://www.xldennis.com/
niko: Det där är väl i alla fall en sanning med modifiaktion
Visst, det var inte ens en "sanning". Det vara bara ett tips: De få gånger jag varit tvungen att göra nåt i VBA så har jag märkt att jag kommit igång ganska fort genom att titta på makro-kod och sen "gissa" mig vidare mha intellisensen.
Problemet med dokumentation är ju att man måste veta vad man ska söka på, vilket man ofta inte gör om man är ren nybörjare. (Men sen är det ju oslagbart.)
Finns VBA dokumentationen i Visual Studio?
Det finns en del i MSDN Library till VS6 som heter "Office Development". Och i Office-paketet (svenskt) finns "Hjälp om Microsoft Visual Basic".