webForumDet fria alternativet

ASP och mysql prob

5 svar · 701 visningar · startad av webzonen

webzonenMedlem sedan feb. 2001390 inlägg

Jag håller på och försöker få igång ett system jag gjorde för ett år sen ungefär. Nu har jag dock stött på problem.

När jag ska lägga till en annons får jag detta fel:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-3.23.32]Column count doesn't match value count at row 1
/webzonen/ads/adsadmin.asp, line 145

koden

<%
strKundNamn = Request.Form("strKundNamn")
strKundAdress = Request.Form("strKundAdress")
strKundBildAdress= Request.Form("strKundBildAdress")
strKundLosen = Request.Form("strKundLosen")
strKundAltText = Request.form("strKundAltText")
strKundBildStorlek = Request.Form("strStorlek")
%>

<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
Connect.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};DATABASE=webzonen;UID=monty;PWD=;SERVER=localhost;"

SQL = "INSERT INTO Annonser"
SQL = SQL & "(f_Kundnamn,f_Kundadress,f_Kundalttext,f_Kundbild,f_Kundlosen,f_Kundbildstorlek, F_Kundreg)"
SQL = SQl & "VALUES('" & strKundNamn & "', '" & strKundAdress & "','" & strKundAltText & "', '" & strKundBildAdress & "', '" & strKundLosen & "', '" & strKundBildStorlek & "','" & now& "', '"&senaste&"')"

Connect.Execute(SQL)

Connect.Close
Set Connect=Nothing
%>
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Du försöker skicka in 8 värden, men du har bara 7 kolumner i din lista. :)

aah! ;) såg det nu.. fy vad man ser bra när andra påpekar misstagen :D.. det var ju nåt som jag höll på och uppdatera, men så tappade jag intresset och struntade i det för ett år sen.. så då blev det halvklart. Tack k@llen!

Varsågod! :)

För att följa riktlinjerna kan jag såhär när problemet är löst säga att problemet låg i att jag hade satt ett fält för mycket (8) bland värdena, medan definerade kolumner bara var 7.

webzonen skrev:

För att följa riktlinjerna kan jag såhär när problemet är löst säga att problemet låg i att jag hade satt ett fält för mycket (8) bland värdena, medan definerade kolumner bara var 7.

Lysande, fattas bara att du markerar tråden som löst med hjälp av "Acceptera svar-funktionen". ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c2d75422
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)