Halloj!
Vet inte exakt vart jag ska posta detta inlägg, så om ni tycker jag postat fel så ber jag moderatorerna att flytta de till rätta ;)
Nu till min fråga.
Har sett att många lite större Communitys använder sig av SMS-Live, där man skickar in ett sms å vipps så syns de på deras ASP sidor. Hur i h*lskotta funkar det? ;) Intresserad av ren nyfikenhet. Tänkte att eftersom det är ASP sidor som pressenterar texterna så postar jag den i detta forum.
Någon som vet hur detta funkar?
Mvh Adde
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg SMS:et postas väl till en dator som lägger in innehållet i en databas som sedan asp-sidorna hämtar därifrån.
Hur funkar det då? Kan vem som helst skapa sånt?
Har hört att man kan köpa en gamal nokia telefon och koppla till datorn via comport.. stämmer det? Isåfall vad för typ av mobil krävs?
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Det går allderles utmärkt med vilken nalle som helst bara en datakabel finns. Om du går till Claesohsson kan du hitta sådana kablar till dom flesta Nokia, SonyEricsson, Ericsson och Simens telefonerna.
Sen borde det väl bara vara att skriva ett program som kan ta över SMS från telefonen och lagra dom i en databas.
Okej, är det svårt att skapa ett sådant program tro?
Det är inte svårt om man vet hur man gör det brukar man väll säga...
Men vad är det för koder? Vanlig ASP eller mer avancerad kod?
Hmm, borde inte programvaran i telefonen också vara lite specialgjord eftersom den skall vidarebefodra sms.et till datorn, eller om den skall tillåta datorn kika efter inkommna sms ?
Sedan så kommer det ju kosta normal sms taxa om man inte tecknar något speciellt avtal med någon operatör.
Thompa__85 skrev:
Men vad är det för koder? Vanlig ASP eller mer avancerad kod?
Det krävs nog mer avancerad kod för det är jag rätt så övertygad om.
Man kanske skulle kunna skapa någon komponent som sköter det men det är nog bättre med ett program som lägger in det i en databasfil eller någon annan slags fil.
Nickemannen skrev:
Hmm, borde inte programvaran i telefonen också vara lite specialgjord eftersom den skall vidarebefodra sms.et till datorn, eller om den skall tillåta datorn kika efter inkommna sms ?
Sedan så kommer det ju kosta normal sms taxa om man inte tecknar något speciellt avtal med någon operatör.
Hur menar du med vad som kostar? för sen som skickar sms´et för de kan väll inte kosta för datorn att hämta hem sms´et från mobben?
Nej, självklart inte :).. Men för datorn att skicka kostar det :)
Nickemannen skrev:
Nej, självklart inte :).. Men för datorn att skicka kostar det :)
Men varför ska datorn skicka?´Det borde den väll knappast behöva? ska inte den bara ta emot sms:en?
Sen en annan sak, om vi tar Lunarstorm.se som exempel. Jag tar för givet att dom tjänar en hacka på deras SMS live funktion. Men hur?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Thompa__85 skrev:
Sen en annan sak, om vi tar Lunarstorm.se som exempel. Jag tar för givet att dom tjänar en hacka på deras SMS live funktion. Men hur?
Inte för att jag vet vad det är men jag tror inte att de gör någonting invecklat för goda sakens skull.
´nej de tror inte jag heller...
men förstår fortfarande inte riktigt de där me "Men för datorn att skicka kostar det "
Dom har väl något betalsms nummer där dom får det som överstiger 2-4 kr kanske.
Okej, så om jag samanfattar detta så:
om jag skulle vilja ha en sms live. Så ska man införskaffa sig en datasladd för Mobil - Data. Sedan något program/programkod för att ta emot sms:et till en Databas? tex Access. Är det korrekt?
Ingen som vet vart man kan söka mer information om detta?
Du behöver nog lite mer än så bara. Du behöver en telefon linje just för sms utskick... prova google med SMS tools eller något sånt kanske?
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inlägg http://www.tungmobiles.com/software/?cat=sms kanske kan vara nått till att börja med... Sen får du väll skriva ett program som hanterar dem sen på nått sätt.