webForumDet fria alternativet

En default räcker?

6 svar · 283 visningar · startad av Havregryn

HavregrynMedlem sedan juni 200288 inlägg

Det verkar som om det nu på senare tid har blivit rätt populärt att använda sig tex av https://www.dinsida.se/mapp/?page=start osv. Det vill säga olika mappar med en default i, som sedan sköter allt.

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med detta gentemot det gamla hederliga, dvs ha många olika asp-sidor med olika namn?

trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg

Det är en smaksak, tycker jag. Jag föredrar att dela upp det i olika filer för att lättare hitta det jag vill ha.

HavregrynMedlem sedan juni 200288 inlägg

Okej, men om vi snackar rent prestandamässigt? Innebär det då några försämringar att använda det sättet?

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Nödvändigtvis behöver det inte innebära någon prestandaförsämring. :)

Om man dock använder SSI i stället för Server.Execute i ASP, så kan det bli segare. Att köra med koden

<%
Select Case Request.Querystring("visa")

Case "default" %><!--#include file="default.asp"-->
<% Case Else %><!--#include file="404.asp"-->
<% End Select
%>

i stället för koden

<%
Select Case Request.Querystring("visa")

Case "default"
Server.Execute("default.asp")

Case Else
Server.Execute("404.asp")

End Select
%>

tar mer prestanda. Om man sedan inkluderar filer via SSI i filer som redan inkluderats, d v s inkluderar på flera nivåer, så blir det inte alls bra. :l

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

trexter skrev:

Det är en smaksak, tycker jag. Jag föredrar att dela upp det i olika filer för att lättare hitta det jag vill ha.

Man behöver ju inte ha allt i samma fil, utan kan köra med antingen Server.Execute eller SSI. (Se föreg. inlägg)

Jag körde/kör med Server.Execute och hade/har mycket bra struktur på mina filer och mappar. :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Har man mycket information som ser likadant ut och presenteras på liknande sätt, är det en fördel att köra med någon slags inkluderingsteknik. Det blir ett slags templatesystem där bara den data som är relevant inkluderas.

Däremot bör man göra själva koden mer dynamisk genom att undvika användandet av Select Case-satser, då dessa innebär kodändringar, som jag personligen inte tycker skall behövas om man väl konstruerat ett liknande & bra fungerande system.

trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg

m_soderlund skrev:

trexter skrev:

Man behöver ju inte ha allt i samma fil, utan kan köra med antingen Server.Execute eller SSI. (Se föreg. inlägg)

Jag körde/kör med Server.Execute och hade/har mycket bra struktur på mina filer och mappar. :)

Var det inte lite det jag sa? :p ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)