Artiklarna lagras i en enda tabell som heter "tabArt"
Olika modeller jag har funderat på och varför de inte skulle vara genomförbara följer enligt nedan.
Göra ett extra fält i tabArt där jag anger idnummret kommaseparerat för varje produkt den skall vara kompatibel med. Samt ha ett universalnummer, exempelvis 0 för att den är kompatibel med allt.
Problemet här är att om vi lägger till en ny produkt i sortimentet så kommer man behöva uppdatera alla andra produkter, eftersom några kanske är och andra kanske inte är kompatibla med den nya produkten.
En annan tanke har varit att göra en ny tabell där jag har två fält. Där anger jag två artikelnummer med de som fungerar ihop. exempelvis
123 - 124
123 - 125
Problemet här igen är att det för det första skulle generera flera tusen poster, även om det hela bara rör sig om kanske 500 artiklar. Men det skulle som sagt dubbleras ganska fort och det är samma problem här, när det kommer en ny produkt måste man uppdatera alla produkter som skall vara kompatibla med den.
Jag vill ha ett system där man anger för den nya produkten vilka produkter den skall vara kompatibel med eller inte vara kompatibel med, därför har jag även funderat på om det skall finnas en "invert" ruta (ja/nej-ruta). Så man kan ange om den är kompatibel eller inte kompatibel med de produkter man anger.
Men samtidigt skall jag inte behöva ange på de gamla produkterna vilka produkter de är kompatibla med (mer än kanske en gång).
Jag vill alltså ha ett system som är acceptabelt att administrera, men som är kraftullt som jag vill ha det :)
För det hade varit ganska enkelt att genomför om det bara var att skilja AMD/Intel. Då skulle man kunna ha ja/nej ruta. Eller en dropdownmeny som hämtar värdet från en tabell.
Problemet är att det är otaligt andra saker som är också.
Vissa hårddiskar fungerar inte med vissa moderkort
PII
PIII
AMD Thunderbird
AMD Duron
PIV
redan där har vi 5 saker att tänka på och sedan tillkommer en mängd andra saker såsom att ett USB-modem inte är kompatibelt med ett moderkort som inte har USB-portar såvida man inte har valt en extern USB-port i sitt paket.
Mycket roligt problem :)
Ta fram nötknäckaren, så skall vi knäcka nötter :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!