Det handlar inte om ':er denna gång
SQL = "UPDATE clicks SET Nr =" & Int(Nrc) & " Where file ='" & Request.Querystring("File") & "'"
20 svar · 417 visningar · startad av eddy1
Fan och. Trodde jag hade fåttkläm på det men nu vill det sig inte...
SQL = "UPDATE clicks SET Nr =" & Int(Nrc) & "Where file ='" & Request.Querystring("File") & "'"
Detta genererar fäljande fel, Och jag kan inte fatta vad det är för fel...
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket '2Where file ='ecolid2.pdf''.
/prido/count.asp, line 24
Det handlar inte om ':er denna gång
SQL = "UPDATE clicks SET Nr =" & Int(Nrc) & " Where file ='" & Request.Querystring("File") & "'"
Du saknar ett mellanslag före WHERE.
SQL = "INSERT INTO clicks (File, Nr, date) VALUES ('" & Request.Querystring("File") & "', 1,'" & Now & "')"
Yttligare en rad som resulterar fel..
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.
/prido/count.asp, line 17
Date är ett reserverat ord. Byt namn på fältet, eller i nödfall, klamra.
SQL = "INSERT INTO clicks (File, Nr, [date]) VALUES ('" & Request.Querystring("File") & "', 1,'" & Now & "')"
Klamrar
Yttligare något att tänka på. Reserverade Ord...
Om jag även vill uppdatera fältet date med ovanstående rad hur ser det ut då??
SQL = "UPDATE clicks SET Nr =" & Int(Nrc) & ", [date] = '2003-11-07' Where file ='" & Request.Querystring("File") & "'"
Men jag rekommenderar ändå att byta namn på fältet. ;)
Varför
kan jag inte stänga min databs förfrågan ?
T.ex
Dbq.Close
Trodde det var viktigt att man gjorde det.. Jag kör ju flera Con.Execute() efter varandra, måste man inte stänga den första innan man kör nästa??
Vad är DBQ? Ett recordset? Om du gör update så behövs inget recordset.
con.execute sql,,adExecuteNoRecords
A
Nytt fel på sträng men jag kan inte se felet...
SQL = "INSERT INTO dagbok (datum, amne, text) VALUES ('" & Request.Querystring("datum1") & "','" & Request.Querystring("sub1") & "','" & Request.Querystring("text1") & "')"
A Dbq är ett recordset (tror jag) jag gör ju som följer..
Set Dbq = Con.execute(SQL)
Text är ett reserverat ord.
Gör en utskrift av innehållet i variabeln SQL och posta resultatet.
response.write "Debug: " & sql
response.end
Om datum skall innehålla ett datum så vill vissa versioner av Access (Access 2000 och äldre) att man använder # istf ' när man anger datumliteraler.
Det berodde på att ordet var reserverat, ändrade till text1 så gick det men då fick jag typblandningsfel..
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E07)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Typblandningsfel i villkorsuttryck.
/yaque/secadmin/add.asp, line 14
Res av Debug:
Debug: INSERT INTO dagbok (datum, amne, text1) VALUES ('','','')
Jo jag använder Office XP
Lista över reserverade ord: http://aspfaq.com/show.asp?id=2080
Se LarsGs notis ovan om Access och datumfält.
Förstod inte inte ett skvatt av det han skrev med datum??
Men han har rätt för det är felet. det funkar om jag tar bort den delen med datum, men vad gör jag åt det... Datumet skrivs i input taggen med hjälp av Now och det är ju det värdet som hämtas med Request....
SQL = "INSERT INTO dagbok (datum, amne, text1) VALUES (#" & Request.Querystring("datum1") & "#,'" & Request.Querystring("sub1") & "','" & Request.Querystring("text1") & "')"
Det ser ut som om din querystring inte innehåller några värden.
[kod]
SQL = "INSERT INTO dagbok (datum, rubrik, text1) VALUES (#" & Request.Form("datum1") & "#,'" & Request.Form("sub1") & "','" & Request.Form("text1") & "')"
[/kodl]
Det var ju jag som klantade mig så in i hel***... Använde ju post men ändå körde jag med querystring, nu är det ändrat till Form och tack vare ditt datum trix så funkar det....
tack allihop för ni hjälpte mig..