webForumDet fria alternativet

Spara en backup

ASP

3 svar · 206 visningar · startad av Insider

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg
Frågan#1

Jag har ett webbformulär där data läses in i formuläret som man sedan kan gå in och redigera för att uppdatera posterna.

Men jag vill även spara en backup av det som stod innan man ändrade i en separat backup-tabell. (ska ske automatiskt och samtidigt som man sparar sina ändringar)

Vilken metod blir bäst för detta?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

jag hade använt samma tabell och lagt till en kolumn i databasen av typen Boolean (ja/nej) med namnet archive eller liknande.

sedan när du kör updaten så skapar du en ny post först med archive = 1

id = Request.Querystring("id")

'hämta all data
set objRs = objConn.execute("select * from tabell where id = " & id & " ")

'skapa ny post
objConn.execute("insert into tabell (alla kolumner, archive) values (alla kolumner från ovan, 1) ")

'uppdatera post
objConn.execute("update tabell set alla kolumner = request.form(alla fält) where id = " & id & "
Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Fast ID är ju en primärnyckel. Jag måste ju ha med ID i den nya posten som skapas med backup-datat, för att veta vilken post den är en backup på....

Går det inte att spara det som läses in till formuläret när sidan laddas till nåt frånkopplat recordset eller liknande för att sedan använda det när man postar formuläret?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Då borde du väl kunna lägga till en kolumn med Relationsid då och joina till Primärid.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)