Borde det inte finnas små smarta program för sånna här saker?
(Det gör inget om det råkar kosta en slant heller..)
8 svar · 350 visningar · startad av Bire
Grundbekymmer:
Jag har en Access-bas som jag vill uppdatera från en tab-separerad textfil!
Jag har 2 alternativ som jag ser det:
1: Låta en websida göra jobbet.
2: Låta en mindre applikation göra jobbet.
Jag har inga som helst alternativ till att det skall kunna utföras av en RIKTIGT lam person, dvs genom ett eller ett par enkla muslick.
Vad har jag då mer exakt...?
1: En Access-bas till en webshop, med ett antal tabeller, varav den ena tabellen skall uppdateras med ny information.
2: En Tabseparerad textfil med ALLA artiklar samlade i.
Jag har naturligtvis alla kolumner i den aktuella databasen i lite olika datatyper samt att alla kolumner har unika namn. Primärnyckeln är av räknar-typ.
När jag uppdaterar shopen så kan man tänka sig att ersätta all info med den nya från textfilen, eller enbart uppdatera där det är förändringar gjorda. Mig spelar det mindre roll, men jag antar att en uppdatering av förändringar är att föredra?
Även artiklar som skall raderas ur databasen skall bort i samma uppdatering, detta kanske man enklast gör genom att ersätta allt med den nya infon från textfilen?
Notera att detta INTE skall ske online, utan på en lokal server & sen skickas databasen upp med FTP.
Många små frågetecken nu.. Men VAD göra??? ;)
Borde det inte finnas små smarta program för sånna här saker?
(Det gör inget om det råkar kosta en slant heller..)
hur är textfilen strukturerad? har du lite exempel från textfilen, behöver inte vara befintliga värden ifall d e topsecret :P altså ba strukturen =)
värde värde värde värde värde
Om nu det skulle va så noga.. Tab-separerade textfiler ser väl lika ut antar jag?
I grunden behöver du (i den ordningen):
- filesystemobject
- funktionen split()
- sql-kommandot insert
r) (såg att du hade editerat ditt inlägg)
:)
Har konsulterat en konsult som lovat att konsulta detta bekymmer mot konsultarvode.. :)
Weee, då slipper jag? :)
Argh! :e