ASP i sig, njäe, men däremot ligger ju MSXML tillgängligt på de flesta Windows-servrar, och den komponenten är ganska lättarbetad.
Mvh
12 svar · 370 visningar · startad av GrodanBoll
Tjo :)
Sitter hos kund i ett helt annat uppdrag än webbknackande men har fått en tilläggsuppgit att hjälpa till med några smarta ideér iaf.
Kunden sitter med ett stoort intranätsystem, sedan sitter avdelningarna med sin del med vanliga html-sidor.
Jag ställde frågan till företagets huvudkontor om man fick ha en accessdb att läsa lite uppgifter ifrån men det fick jag inte eftersom det kunde belasta servern för mkt (om nu många gjorde så) vilket jag kan förstå.
Men om man läser data från en text-fil? Belastar det mindre, mer eller lika mkt?
Har ASP stöd för att läsa in XML på ett enkelt sätt?
ASP i sig, njäe, men däremot ligger ju MSXML tillgängligt på de flesta Windows-servrar, och den komponenten är ganska lättarbetad.
Mvh
Re: Data från textfil eller db (Access)
GrodanBoll skrev:
Tjo :)
Sitter hos kund i ett helt annat uppdrag än webbknackande men har fått en tilläggsuppgit att hjälpa till med några smarta ideér iaf.
Kunden sitter med ett stoort intranätsystem, sedan sitter avdelningarna med sin del med vanliga html-sidor.
Jag ställde frågan till företagets huvudkontor om man fick ha en accessdb att läsa lite uppgifter ifrån men det fick jag inte eftersom det kunde belasta servern för mkt (om nu många gjorde så) vilket jag kan förstå.
Men om man läser data från en text-fil? Belastar det mindre, mer eller lika mkt?Har ASP stöd för att läsa in XML på ett enkelt sätt?
Ett par frågor:
Vi har t.ex. en telefonlista som man bör kunna sortera med lite olika alternativ. Vi har en projektlista som man vill kunna uppdatera lite enklare av en del personer.
Intranätsystemet har typ 100 redaktörer och det är en sådan på en avdelning jag skulle behöva hjälpa. Kan tänka mig att det kanske kan slöa ner servern om man har 100 olika accessdb som ligger o accessas, men kanske inte samtidigt dock.
Kan man lösa det på någe smart sätt så vore det kanon. Det enda jag kan komma på är en accessdb eller en textfil (ev. xml-formaterad då).
...skapa ett statiskt dictionary...
Vet jag inte vad betyder. :r
Vore kanon om det fanns någe smart sätt. :)
GrodanBoll skrev:
Vi har t.ex. en telefonlista som man bör kunna sortera med lite olika alternativ. Vi har en projektlista som man vill kunna uppdatera lite enklare av en del personer.
Intranätsystemet har typ 100 redaktörer och det är en sådan på en avdelning jag skulle behöva hjälpa. Kan tänka mig att det kanske kan slöa ner servern om man har 100 olika accessdb som ligger o accessas, men kanske inte samtidigt dock.
Kan man lösa det på någe smart sätt så vore det kanon. Det enda jag kan komma på är en accessdb eller en textfil (ev. xml-formaterad då).
...skapa ett statiskt dictionary...
Vet jag inte vad betyder. :r
Vore kanon om det fanns någe smart sätt. :)
om dem har 100 redaktörer tyder edt på fler än 100 anställda, dvs ganska stor omsättning pengar, därför BÖR de ha råd med en bra server och en bra databas, seriösa företag använder seriösa produkter
men men hursomhelt du behöver väl inte ha 100 databaser för att det finns 100 redaktörer, du kan juhe ha en o samma databas till alla, men att varje redaktör får en unikt ID så d är lätt att plocka ut data som just en speciell redaktör skrivit..
Do not underestimate the power of Databases.
En databas skapades i ett syfte att lagra stora mängder data, det är dess uppgift. Förövrigt tycker jag att företagets huvudkontor ska läsa på lite eller rådfråga nån som kan sina grejjer sen är det trots allt intranet vi snackar om o inte internet.
Access databas säger jaga, tjaffsa emot han lite, om access inte räcker till överväg bättre (dessvärre dyrare) databas lösning som t.ex MSSQL, Oracle eller liknande =)
Äsch jag kanske förklarar lite dåligt. :r
Företaget jag sitter uthyrd på har ett antal tusen anställda runt om i Sverige. Gemensamt har de ett intranät som sig så bör. Företaget är uppdelat i olika avdelningar o divisioner. Gemensamt finns en del på intranätet som upprätthålls av professionella webbredaktörer (med professionell menar jag endast anställda som hara detta som yrke ingenting annat ;)). Sedan finns det webbredaktörer ute på de olika avdelningarna/divisionerna som har ansvar för att rapportera om sin lilla bit (de har fått en subweb att härja i), dessa deltidswebbredaktörer sitter med frontpage och skriver som i en ordbehandlare, oftast kan de inget mer eller byr sig (de får in det de vill ändå).
De ansvariga för intranätet vet detta och vill kanske in få in någa hemmasnickare som kan ställa till oreda (som jag då ;)) och har därför satt vissa begränsningar.
Naturligtvis sitter de själva med en Ms Sql men den får inte vi ta del av. :/
Så när man fråga om man får göra något extra som underlättar för avdelningen så antar de att man inte kan något och säger blankt nej, naturligtvis kan detta oxå bero på en policy (får en så vill alla ha).
Men så tänkte jag att det kanske kostar mindre kraft att läsa från en textfil istället för en db?
Själv sitter jag just nu mest med PHP så jag har hunnit glömma det mesta av ASP:en.
GrodanBoll skrev:
Det var exempel. Men frågan var igentligen om det var ngn skillnad i serveråtgångkraft mellan att använda sig av en textfil jämfört med Access altenativt om det fanns något annat sätt?
Sen att ni nämde "statiskt dictionary" blev man nyfiken på.
Alla runtomkringförklaringar blev bara till för att ni frågade och jag antagligen beskrev bakgrunden otydligt. Kuriosa och inget annat.
OveRRidE skrev:
- När du säger vi, menar du er som i er avdelning, eller som i hela företaget/koncernen?
Vi som avdelning men hela företaget kommer åt den. Funktionen kommer kanske att användas en 10 ggr per dag inte mer.
*suck*
Jo, jag suckar också. Men jag tycker det verkar mycket konstigt. Era webbmasters verkar inte alls vara några toppenkillar om de stänger in varje enskild avdelning med så små premisser/möjligheter. Hur är det tänkt att det skall fungera egentligen? För det verkar det ju inte göra just nu.
Vilket som är mest prestandakrävande av Access och Filesystemobject vågar jag inte svara på, men jag vet att databasen kommer att göra det enklare för er/dig i längden. Att hålla på att mangla en textfil fram och tillbaka, där du får problem att sortera, ordna osv tycker jag verkar dumt.
Såsom jag ser det (men jag är verkligen inte någon expert på området) så bör du väl använda XML ifall du inte vill ställa till någon oreda. Hur detta skulle gå till får någon annan svara på.