webForumDet fria alternativet

Hjälp!

5 svar · 268 visningar · startad av Pjuko

PjukoMedlem sedan apr. 20014 inlägg

Jag skulle vilja logga hur många gånger en person varit inne på min sida typ "Du har varit här 3 gånger". Vill inte använda cookies utan jag vill att den skall logga ip som läggs in i en databas. När den känner av att samma ip besöker sidan ska den såldes säga "Du har varit här 2 gånger" osv. Tror att det finns en skit lätt lösning på detta men jag är så ny på detta ämne att jag inte klarar av det :)

------------------
//GnarsP

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Välkommen hit Pjoko...

Eftersom dom flesta har dynamiska IP så kommer inte det att fungera, att använda cookies är bättre för detta...

Annars är det bara att lägga in IP-adressen i Databasen när klienten kommer till sidan (förslagsvis i global.asa), sedan när du skall hämta antalet gånger han har varit inne så kör du med SQL-funktionen Count() på IP-adress-fältet i databasen, och på så vis får du ut antalet gånger det ipnummret har varit inne på din sida...

Mvh, Vide

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Jo det vet jag, men det finns ju dom som har fasta ip. Men om jag har en databas men fälten ip och antal. När personen kommer in så kollar den ipnummret och lägger in den i ip fältet + att det blir en etta i antal fältet. Om samma ipnummer kommer in igen så kollar den databasen och ser att ipnummret redan finns så lägger den till en tvåa i antalfältet istället. Fattar du vad jag menar. Svårt att förklara så här med skrift :)

------------------
//GnarsP

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jo, jag förstår, men varför inte bara bygga in det i en statistik-funktion, kolla asp-skolan del 10 så får du en liten inblick i hur kan göra...

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Man tackar å bockar för hjälpen. Skit bra med dessa forum som finns annars vore man ganska körd :)

------------------
//GnarsP

Hmm kanske nåt sånt här. Funkar för mig. Inte optimalt med fullt dugligt.

Set RS = Nothing
Set CON=Nothing
Dim CON2, RSIP
Set con2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RSIP=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
CON2.Open "dblogg"
RSIP.Open "ipa",CON2,2,3,2
IP=Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
x=0
Do While NOT RSIP.EOF
if StrComp(RSIP.Fields("ip"), IP) = 0 then
RSIP("ip")=RSIP("ip")
RSIP("antal") = RSIP("antal") + 1
x=1
Else
x=0
End If

RSIP.MoveNext

loop

If x =0 Then
RSIP.addNew
RSIP("ip")=Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
RSIP("antal")="1"
RSIP.Update
End if

RSIP.MoveFirst
%>

<TD WIDTH=100></TD>
<TD>Du har varit här:
<%
do while NOT RSIP.EOF
if StrComp(RSIP.Fields("ip"), IP) = 0 then
response.write(RSIP("antal"))
End If
RSIP.MoveNext
loop
%>
gånger
</TD>
</TR>
<%
RSIP.Close
CON2.Close
set RSIP=Nothing
set CON2=Nothing
%>

------------------
//GnarsP

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)