webForumDet fria alternativet

Sökning på intressen

ASP

4 svar · 146 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Håller på att designa en databas och har lite funderingar på hur jag skall lösa en grej.
Användaren skall när han registrerar sig kunna kryssa i olika intressen ur en lista med checkboxar. Sedan skall man kunna använda det som sök kritierie tillsammans med de andra kriterierna som t.ex namn.

Frågan är hur jag löser sökningen. Det finns ett 10-tal olika intressegrupper som är möjliga att välja. Hade tänkt använda mig av checkboxar även vid sökningen...alltså besökaren får kryssa i vilka intressen han vill söka på. Hur känner jag av vilka som är ikryssade och får in dom på rätt sätt i SQL-strängen?
Har tyvärr ingen kod att lägga upp än då jag fortfarande håller på och planerar, men lite råd och tips skulle antagligen hjälpa mig mycket i detta läget även om dom är lite allmänt formulerade.

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

antingen skulle du kunna lägga alla intressen i ett fält separerade med , tecken. Sedan när du söker måste du splitta upp den i en array så det kan bli krångligt. ;)

Jag hade gjort en länk tabell med 10 fält med de olika intressena med en kryssruta, satt till true om han har valt det intresset. Sedan är det inte så krångligt

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Hmm...tror du är inne på det jag funderade på men inte var riktigt säker på hur jag skulle lösa. Är väl för seg idag helt enkelt. Jag jobbar vidare och återaktiverar den här tråden när jag har lite kod att slänga upp...tack så länge. :D

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Gör det så hjälper vi dig när du stöter på problem ;) Du får bygga en dynamisk sqlsatts sedan vid sökningen och det kan ibland bli lite plurigt.. **he he**

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Hmmm...blev lite orolig av det där skrattet i slutet...
;)

------------------

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)